Συνοπτική συγκριτική παρουσίαση της θέσης που καταλαμβάνει η βιολογία στο ωρολόγιο και αναλυτικό πρόγραμμα Ελλάδας, Γαλλίας, Φινλανδίας

(απόσπασμα από επιστημονική εργασία μέλους της ΠΕΒ που έχει υποβληθεί για κρίση)

[1] Kaihari-Salminen, K. (2006). Curriculum reform in Finnish basic and general upper secondary education. Finnish National Board of Education. Ανασύρθηκε στις 20/4/2010 από την ιστοσελίδα:

[2] Τα στοιχεία αντλήθηκαν από τις ιστοσελίδες του CNDP (του αντίστοιχου με το δικό μας Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) όπου περιγράφονται οι προβλεπόμενες ώρες των μαθημάτων, αλλά και το Αναλυτικό Πρόγραμμα για να διαπιστωθεί η έκταση που καταλαμβάνει το μάθημα της Βιολογίας μέσα στο «Science de la Vie et de la Terre». Οι ιστοσελίδες που συμβουλευτήκαμε είναι οι ακόλουθες και κάποιες «παράγωγά» τους:

[3] Με βάση το ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ

[4] Με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα της Φινλανδίας η Γεωγραφία καταλαμβάνει περίπου το 1/3 των ωρών κι έτσι υπολογίστηκε ο συνολικός χρόνος που αφιερώνεται στη Βιολογία καθώς στο πρόγραμμά τους (στο Γυμνάσιο) εμφανίζονται ως Βιολογία και Γεωγραφία. Επίσης, στις ώρες της Βιολογίας υπολογίζονται και οι ώρες της Αγωγής Υγείας που στο ελληνικό Αναλυτικό Πρόγραμμα εντάσσονται κυρίως στο γνωστικό αντικείμενο της Βιολογίας.

Η χαμηλή κατάταξη των Ελλήνων συγκριτικά με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους  στο PISA μήπως τελικά οφείλεται και στις λιγότερες ώρες Βιολογίας; Η χαμηλή κατάταξη σε θέματα που σχετίζονται με βασικές γνώσεις βιολογίας π.χ. για τη βιοτεχνολογία [5] (βλ. διάγραμμα κάτω) δεν πρόκειται να βελτιωθεί παράγοντας γενιές πολιτών που θα έχουν παρακολουθήσει μόλις 5 ώρες βιολογίας. Επιπλέον, όταν 47% των Ελλήνων πιστεύουν πως «τα αντιβιοτικά καταστρέφουν τους ιούς» [6] οποιαδήποτε πολιτική καταπολέμησης της πολυφαρμακίας θα πέφτει στο κενό. Και αυτά είναι μόνο μερικά από τα παραδείγματα που μπορούμε να παραθέσουμε για να γίνει κατανοητή η ανάγκη δημιουργίας πολιτών με τις απαραίτητες βιολογικές γνώσεις για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του 21ου αιώνα. Εάν λοιπόν, θέλουμε να ακολουθήσουμε το Φινλανδικό μοντέλο, το οποίο μάλιστα με θέρμη υποστηρίζει και το Υπουργείο ως εκπαιδευτικό πρότυπο, υπολείπονται από τη B/θμια Εκπ/ση άλλες 5,7 ώρες βιολογίας ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ!

[5] Gaskell  et al. (2006). Europeans and Biotechnology in 2005: Patterns and Trends - Eurobarometer 64.3. Funded by DG Research, European Commission.

[6] Έρευνα από το Ευρωβαρόμετρο (2005)

Θέσεις Εκπαίδευσης

ΠΜΣ “Ολοκληρωμένη διαχείριση παραγωγικών ζώων και άγριας πανίδας”-Παν....

27 Οκτωβρίου 2020
ΠΜΣ “Ολοκληρωμένη διαχείριση παραγωγικών ζώων και άγριας πανίδας”-Παν. Δυτικής Μακεδονίας

To Τμήμα Γεωπονίας, της Σχολής Γεωπονικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας διοργανώνουν για 1η χρονιά, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4485/2017, το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ), με τίτλο: «Ολοκληρωμένη διαχείριση παραγωγικών ζώων και άγριας πανίδας» Στο ΠΜΣ «Ολοκληρωμένη διαχείριση παραγωγικών ζώων και άγριας πανίδας» γίνονται δεκτοί μετά από επιλογή, πτυχιούχοι,...

Θέσεις Εργασίας

Θέση Μοριακού Βιολόγου – Αθήνα

21 Οκτωβρίου 2020
Θέση Μοριακού Βιολόγου – Αθήνα

Ζητείται Μοριακός Βιολόγος για την κάλυψη θέσης σε Κέντρο Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής, στην Αθήνα. Απαραίτητη θεωρείται η προϋπηρεσία (τουλάχιστον 3ετής), η καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας, ο χειρισμός Η/Υ, καθώς και η γνώση τεχνικών μοριακής βιολογίας (ενδεικτικά): PCR, Sanger Sequencing, Real-time PCR, NGS. Αποστολή βιογραφικών στο email: Αυτή η...

Επιμορφώσεις

Webinar - An introduction to the field of biomedical visualization and...

16 Οκτωβρίου 2020
Webinar - An introduction to the field of biomedical visualization and medical illustration

Does your dream job involve combining science and art? Never heard of biomedical visualization or medical illustration, but curious about the field and University of Illinois at Chicago's Biomedical Visualization program? Learn more about the field through this event! Registration HERE 

Ομάδα Εργασίας Φοιτητών

  • Σακχαρώδης Διαβήτης

    Σακχαρώδης Διαβήτης Σακχαρώδης Διαβήτης Συγγραφέας: Klaus Dugi Μετάφραση από: Γρηγοριάδη Σωκράτη (Grigoriadis Sokratis) – Βιολόγο, Μεταπτυχιακό Φοιτητή, Ιατρική Σχολή - ΕΚΠΑ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). (Πρόκειται για του άρθρο 'Diabetes mellitus' του Scienceinschool, έχει δοθεί άδεια για μετάφραση και δημοσίευση από την ΠΕΒ). Η συχνότητα εμφάνισης του διαβήτη αυξάνεται, τόσο στον ανεπτυγμένο όσο και στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Ο Klaus Dugi, Καθηγητής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης της Γερμανίας, πραγματεύεται τα Read More
  • Ανακαλύπτοντας τη δράση της ουρεάσης

    Ανακαλύπτοντας τη δράση της ουρεάσης Ανακαλύπτοντας τη δράση της ουρεάσης Συγγραφέας: Anna Lorenc Μετάφραση από: Μαρίνα-Σαββίνα Τσατσαλίδη (Marina-Savvina Tsatsalidi) – Φοιτήτρια Φαρμακευτικής, ΕΚΠΑ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). (Πρόκειται για του άρθρο 'Investigating the action of urease' του Scienceinschool, έχει δοθεί άδεια για μετάφραση και δημοσίευση από την ΠΕΒ). Η Anna Lorenc του Volvox project εξηγεί τη σημασία του ενζύμου ουρεάση και παρουσιάζει ένα πρωτόκολλο για την αναπαράσταση της δράσης του στην τάξη. Read More
  • Εξέλιξη εν δράσει: παθογόνα

    Εξέλιξη εν δράσει: παθογόνα Εξέλιξη εν δράσει: παθογόνα Συγγραφέας: Jarek Bryk Μετάφραση από: Ντέα-Αλεξάνδρα Λάγκι (Ntea-Alexandra Lagki) - Φοιτήτρια Μοριακής Βιολογίας & Γενετικής, ΔΠΘ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). (Πρόκειται για του άρθρο 'Evolution in action: pathogens' του Scienceinschool, έχει δοθεί άδεια για μετάφραση και δημοσίευση από την ΠΕΒ) Προτάσεις κριτή (ηλικία/θέμα): κάτω από 11, 11-14, 14-16, 16-19 / Εξέλιξη, Γενετική, Πληθυσμιακή γενετική, Φύση της επιστήμης Οι παθογόνοι οργανισμοί, οι οποίοι απειλούν την Read More
  • 1
  • 2