Λάβαμε και αναρτούμε επιστολή που απέστειλε ο συνάδελφος   Πιτσιλαδής Τζάννος   Βιολόγος Εκπαιδευτικός Υποδιευθυντής 4ου ΓΕΛ Κορυδαλλού στα Μ.Μ.Ε. με αφορμή το σχέδιο που έχει διαρρεύσει για το πρόγραμμα σπουδών του Νέου Λυκείου.

 

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

ΠΡΟΣ την Κα ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, την Κα ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, τους ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥΣ, την ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ και το ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ

Με αφορμή την διαρροή του προσχεδίου για την μεταρρύθμιση στην παιδεία θα ήθελα να διατυπώσω κάποιες σκέψεις και απορίες σχετικά με το προτεινόμενο αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας μαθημάτων του νέου Λυκείου σε ότι αφορά την διδασκαλία της Βιολογίας.

Διδάσκω την Βιολογία εδώ και 26 χρόνια, τα τελευταία 17, σε Λύκειο.

  • Με την μεταρρύθμιση του 1983 και το σύστημα των δεσμών διδάσκαμε την Βιολογία στην Β Τάξη για 1,5 ώρα (1 ώρα το α εξάμηνο και 2 ώρες το β εξάμηνο) και 4 ώρες στην 2η δέσμη της Γ Τάξης.
  • Με την μεταρρύθμιση του 2000 σύστημα Πανελληνίων εξετάσεων που ισχύει και σήμερα διδάσκουμε 2 ώρες (1 ώρα στην Β Τάξη και 1 στην Γ Τάξη), 2 ώρες Βιολογία Επιλογής στη Β Τάξη (ανθρώπινο σώμα), και 2 ώρες στην Θετική κατεύθυνση της Γ Τάξης. Ήταν κάποια πρόοδος και το λέω αυτό γιατί αυξήθηκε η διδασκαλία του μαθήματος έστω για μισή ώρα στην Γενική Παιδεία.
  • Το προτεινόμενο σχέδιο για τη μεταρρύθμιση του νέου Λυκείου του 2010 λέει μηδέν ώρες ως μάθημα Γενικής Παιδείας.

Στον 21Ο αιώνα, στον αιώνα του DNA, στον αιώνα που συντελείται επανάσταση στην Bιολογία, στον αιώνα της Βιοτεχνολογίας, στον αιώνα που κατασκευάζεται υπολογιστής DNA, στον αιώνα που θα επιδιορθώνονται γονίδια και οι θεραπείες για τις ασθένειες θα είναι ατομικές, οι ώρες διδασκαλίας θα είναι μηδέν. Οι μαθητές δεν πρέπει να μάθουν τι είναι το DNA;

Στον αιώνα που η Γη κινδυνεύει από καταστροφή λόγω των ανθρώπινων παρεμβάσεων στις ισορροπίες της, της αλόγιστης χρήσης των πόρων της και των συνεπειών τους, στον αιώνα με τα τεράστια Οικολογικά προβλήματα, η επιστήμη που διδάσκει τις ισορροπίες αυτές δεν θα διδάσκεται.

Στον αιώνα που το διατροφικό πρόβλημα είναι τεράστιο είτε λόγω έλλειψης βασικών πόρων σε φτωχές χώρες, είτε λόγω κακής ποιότητας διατροφής που αφορά και εμάς, στον αιώνα που η χώρα μας προσπαθεί να εξάγει πρότυπα διατροφής (μεσογειακή διατροφή), η επιστήμη που δίνει την βασική γνώση των αναγκών και των λειτουργιών του σώματος μας, δεν θα διδάσκεται.

Θα διδάσκονται στα φιλολογικά μαθήματα οι αρχαίοι μας Φιλόσοφοι ,η σκέψη τους, οι ιδέες τους, που πρώτιστα αφορούσαν την ζωή και τα φαινόμενα της, όμως η επιστήμη που μελετά και εξηγεί αυτά τα φαινόμενα, Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ δεν θα διδάσκεται.

Ναι είναι σημαντικό να ασκούνται οι μαθητές (αύξηση ωρών Φυσικής Αγωγής). Αλήθεια το σώμα γίνεται υγιές μόνο με την φυσική άσκηση και όχι με γνώση των κανόνων λειτουργίας του και των διατροφικών αναγκών του;

Σήμερα που τα στατιστικά δείχνουν αύξηση των εκτρώσεων και των προβλημάτων που συνεπάγονται, οι μαθητές την ώρα που ωριμάζουν και αρχίζουν να γνωρίζουν το σώμα τους και τον εαυτό τους, δεν θα παίρνουν καμιά βασική γνώση. Δεν χρειάζονται άραγε τη  γνώση του σώματος τους;

Την ώρα που γίνονται προσπάθειες να περιοριστούν σοβαρά μεταδοτικά νοσήματα στη χώρα μας (π.χ. AIDS, ηπατίτιδα, κ.α.), οι μαθητές δεν πρέπει να πάρουν μαθήματα των τρόπων μετάδοσης και προφύλαξης;

Την ώρα που αυξάνονται οι χρήστες ναρκωτικών ουσιών, με τεράστιες κοινωνικές και άλλες συνέπειες, δεν πρέπει να παρέχεται στοιχειώδης γνώση για τις συνέπειες αυτών των ουσιών;

Αλήθεια ποια μεταρρύθμιση δεν λαμβάνει υπ’ όψιν της τις επιθυμίες των ενδιαφερόμενων μαθητών; Πόσοι άραγε μαθητές επιλέγουν την Βιολογία Γενικής παιδείας στη Γ Τάξη για να εξεταστούν Πανελλήνια;

Ποια μεταρρύθμιση ποιας χώρας του κόσμου, εξαιρεί το 2010 την Βιολογία, από το να είναι μάθημα Γενικής Παιδείας, εγώ δεν γνωρίζω καμιά χώρα, τουλάχιστον στην Ευρώπη.

Ποιοι άραγε είναι οι στόχοι της μεταρρύθμισης; Τι ανθρώπους θέλουμε να διαμορφώσουμε; Το Λύκειο πρέπει να διαμορφώνει ανθρώπους με συνείδηση και γνώση της κατασκευής του σώματος τους και των λειτουργιών του;

Η Βιολογία πέραν του ότι είναι πειραματική επιστήμη (σύμφωνα με το προσχέδιο) δίνει βασικές γνώσεις στους αυριανούς πολίτες, τους δίνει όπλα για την καλύτερη διαβίωση τους.

Η Βιολογία πρέπει να είναι μάθημα Γενικής παιδείας και να το διδάσκονται όλοι οι μαθητές του Λυκείου τουλάχιστον σε μία Τάξη.

 

Πιτσιλαδής Τζάννος,
Βιολόγος Εκπαιδευτικός Υποδιευθυντής 4ου ΓΕΛ Κορυδαλλού

Θέσεις Εκπαίδευσης

Πρόσκληση για μετάταξη σε θέση ΕΔΙΠ

18 Φεβρουαρίου 2019
Πρόσκληση για μετάταξη σε θέση ΕΔΙΠ

Το Τμήμα Πληροφορικής με Εφαρμογές στη Βιοϊατρική της Σχολής Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, σε συνέχεια της αριθμ. 25/23-1-2019 συνεδρίασης της Συνέλευσης του Τμήματος, καλεί μόνιμους εκπαιδευτικούς της Α’/θμιας και Β’/θμιας Εκπαίδευσης, που πληρούν τις προϋποθέσεις της παραγράφου 4 του άρθρου 20 του Ν. 4452/2017 (ΦΕΚ 17/15-2-2017), να υποβάλουν μέχρι...

Θέσεις Εργασίας

Προκήρυξη δύο (2) θέσεων έκτακτου προσωπικού στο ΙΜΒΒ-ΙΤΕ

05 Φεβρουαρίου 2019
Προκήρυξη δύο (2) θέσεων έκτακτου προσωπικού στο ΙΜΒΒ-ΙΤΕ

Στο πλαίσιο της υλοποίησης της Δράσης Εθνικής Εμβέλειας με τίτλο «ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΑΚΡΙΒΕΙΑΣ» - υλοποίηση «Υποέργο 2 - Ανάπτυξη Μονάδας Ιατρικής Ακριβείας Κρήτης», το Ινστιτούτο Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΜΒΒ-ΙΤΕ) προτίθεται να απασχολήσει έκτακτο προσωπικό, με το οποίο θα συναφθεί σύμβαση έκτακτου προσωπικού Ειδικού...

Επιμορφώσεις

Βιντεοσκόπηση της εκδήλωσης μνήμης και τιμής για τον Φώτη Καφάτο 06/10...

20 Φεβρουαρίου 2019
Βιντεοσκόπηση της εκδήλωσης μνήμης και τιμής για τον Φώτη Καφάτο 06/10/2018

Στο κανάλι youtube της Π.Ε.Β. μπορείτε να παρακολουθήσετε την βιντεοσκόπηση της εκδήλωσης που διοργανώθηκε προς τιμήν του κορυφαίου βιολόγου Φώτη Καφάτου σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης-Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνης, τον Δήμο Ρεθύμνης, το Τμήμα Βιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ), την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, το...

Ομάδα Εργασίας Φοιτητών

  • Σακχαρώδης Διαβήτης

    Σακχαρώδης Διαβήτης Σακχαρώδης Διαβήτης Συγγραφέας: Klaus Dugi Μετάφραση από: Γρηγοριάδη Σωκράτη (Grigoriadis Sokratis) – Βιολόγο, Μεταπτυχιακό Φοιτητή, Ιατρική Σχολή - ΕΚΠΑ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). (Πρόκειται για του άρθρο 'Diabetes mellitus' του Scienceinschool, έχει δοθεί άδεια για μετάφραση και δημοσίευση από την ΠΕΒ). Η συχνότητα εμφάνισης του διαβήτη αυξάνεται, τόσο στον ανεπτυγμένο όσο και στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Ο Klaus Dugi, Καθηγητής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης της Γερμανίας, πραγματεύεται τα Read More
  • Ανακαλύπτοντας τη δράση της ουρεάσης

    Ανακαλύπτοντας τη δράση της ουρεάσης Ανακαλύπτοντας τη δράση της ουρεάσης Συγγραφέας: Anna Lorenc Μετάφραση από: Μαρίνα-Σαββίνα Τσατσαλίδη (Marina-Savvina Tsatsalidi) – Φοιτήτρια Φαρμακευτικής, ΕΚΠΑ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). (Πρόκειται για του άρθρο 'Investigating the action of urease' του Scienceinschool, έχει δοθεί άδεια για μετάφραση και δημοσίευση από την ΠΕΒ). Η Anna Lorenc του Volvox project εξηγεί τη σημασία του ενζύμου ουρεάση και παρουσιάζει ένα πρωτόκολλο για την αναπαράσταση της δράσης του στην τάξη. Read More
  • Εξέλιξη εν δράσει: παθογόνα

    Εξέλιξη εν δράσει: παθογόνα Εξέλιξη εν δράσει: παθογόνα Συγγραφέας: Jarek Bryk Μετάφραση από: Ντέα-Αλεξάνδρα Λάγκι (Ntea-Alexandra Lagki) - Φοιτήτρια Μοριακής Βιολογίας & Γενετικής, ΔΠΘ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). (Πρόκειται για του άρθρο 'Evolution in action: pathogens' του Scienceinschool, έχει δοθεί άδεια για μετάφραση και δημοσίευση από την ΠΕΒ) Προτάσεις κριτή (ηλικία/θέμα): κάτω από 11, 11-14, 14-16, 16-19 / Εξέλιξη, Γενετική, Πληθυσμιακή γενετική, Φύση της επιστήμης Οι παθογόνοι οργανισμοί, οι οποίοι απειλούν την Read More
  • 1
  • 2