Επιστολή του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών στην Υπουργό Παιδείας

Το Βιολογικό τμήμα Αθηνών εξέδωσε επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας, στην οποία εκφράζει τις αντιρρήσεις του για τον εξοστρακισμό του μαθήματος από το πρόγραμμα του νέου Λυκείου.

Μπορείτε να δείτε την επιστολή εδώ.

Επιστολή 7 διακεκριμένων πανεπιστημιακών στην Υπουργό Παιδείας

Κα Α. Διαμαντοπούλου

Υπουργό Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Επιτρέψτε μας να εκφράσουμε τη διαφωνία μας σχετικά με το προτεινόμενο σχέδιο διδασκαλίας της Βιολογίας στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι η Βιολογία μαζί με την Πληροφορική θα διαδραματίσουν πρωτεύοντα ρόλο στις πρώτες δεκαετίες ή και ολόκληρο τον 21ο αιώνα σ’ όλες της ανεπτυγμένες κοινωνίες. Όμως η σημασία της Βιολογίας δεν περιορίζεται στις επαναστατικές εφαρμογές της στους χώρους της υγείας και της παραγωγής τροφής σε συνδυασμό με την διατήρηση της περιβαλλοντικής ισορροπίας του πλανήτη. Το φάσμα της επιστημονικής γνώσης που διατρέχει την σημερινή βιολογία - από τη μοριακή βιολογία μέχρι τις επιστήμες του νου, των βιοκοινωνιών και των οικοσυστημάτων - αποτελεί το πιο ρεαλιστικό και, επομένως, το πιο ισχυρό αντίδοτο στα ρεύματα του φονταμενταλισμού, των φυλετικών διακρίσεων, της ανεξέλεγκτης τεχνοκρατίας και της άκρατης απληστίας που απειλούν τον σύγχρονο κόσμο όσο ποτέ άλλοτε στο παρελθόν.

Εκ της φύσεως της η Βιολογία αποτελεί τον κρίκο μεταξύ των θετικών και ανθρωπιστικών επιστημών που δεν μπορούν να συζευχθούν σ’ ένα γόνιμο και ολοκληρωμένο σύνολο χωρίς αυτήν. Αυτό το σύνολο πρέπει να βρίσκεται στον πυρήνα της παιδείας που μια σύγχρονη κοινωνία φιλοδοξεί να δώσει στους πολίτες της. Κάθε άλλο σχήμα είναι καταδικασμένο να περιστρέφεται γύρω από τον δογματισμό και την προκατάληψη, στο ένα άκρο, ή την κενή και στυγνή τεχνογνωσία στο άλλο. Κάνουμε έκκληση για επανεξέταση της Βιολογίας στο πρόγραμμα του Γυμνασίου και του Λυκείου υπό το πνεύμα όχι μόνο των εφαρμογών της αλλά και της καλλιέργειας μιας υγιούς κοινωνικής συνείδησης. Οι αλλαγές, όπως προτείνονται σήμερα, αποτελούν βήμα προς τα πίσω.

Με πολλή εκτίμηση

  • Γραβάνης Αχιλλέας (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Καθηγητής Φαρμακολογίας, Ιατρική Σχολή Παν/μιου Κρήτης Μέλος Συμβουλίου, Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας ΑΕΙ (ΑΔΙΠ)

  • Γραμματικάκης Γεώργιος (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Ομότιμος Καθηγητής Παν/μιου Κρήτης π. Πρύτανης Παν/μιου Κρήτης

  • Ζούρος Ελευθέριος (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Ομότιμος Καθηγητής Παν/μιου Κρήτης Αντεπιστέλλον Μέλος Ακαδημίας Αθηνών

  • Καλοκαιρινός Αλέξης (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Αν. Καθηγητής π. Κοσμήτορας Φιλοσοφική Σχολής, Π/μιου Κρήτης

  • Καφάτος Φώτης (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Καθηγητής Imperial College London, UK Επίτιμος Πρόεδρος European Research Council

  • Οικονόμου Ελευθέριος (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Ομότιμος Καθηγητής Παν/μιου Κρήτης π. Πρόεδρος Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας

  • Τραχανάς Στέφανος (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Διευθυντής, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτη

Λεύκωμα για τη βιοποικιλότητα από το Α.Π.Θ.

Η αναγκαιότητα της διάδοσης των εννοιών που περιέχει ο όρος Βιοποικιλότητα οδήγησε τον ΟΗΕ να ανακηρύξει το 2010 ως έτος Βιοποικιλότητας. Στη διάρκεια του έτους αυτού λοιπόν ομάδα φοιτητών του Τμήματος Βιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης με συντονιστές μέλη ΔΕΠ του Τμήματος διοργάνωσαν εκδηλώσεις στο πλαίσιο της Φοιτητικής Εβδομάδας σχετικές με το υποκείμενο της Βιοποικιλότητας. Το παρόν λεύκωμα αποτελεί ένα δείγμα των προσπαθειών αυτών.

(Πατώντας πάνω στην εικόνα του λευκώματος, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε αυτό)

Η Βιολογία στα ωρολόγια προγράμματα Ελλάδας, Γαλλίας, Φινλανδίας

Συνοπτική συγκριτική παρουσίαση της θέσης που καταλαμβάνει η βιολογία στο ωρολόγιο και αναλυτικό πρόγραμμα Ελλάδας, Γαλλίας, Φινλανδίας

(απόσπασμα από επιστημονική εργασία μέλους της ΠΕΒ που έχει υποβληθεί για κρίση)

[1] Kaihari-Salminen, K. (2006). Curriculum reform in Finnish basic and general upper secondary education. Finnish National Board of Education. Ανασύρθηκε στις 20/4/2010 από την ιστοσελίδα:

[2] Τα στοιχεία αντλήθηκαν από τις ιστοσελίδες του CNDP (του αντίστοιχου με το δικό μας Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) όπου περιγράφονται οι προβλεπόμενες ώρες των μαθημάτων, αλλά και το Αναλυτικό Πρόγραμμα για να διαπιστωθεί η έκταση που καταλαμβάνει το μάθημα της Βιολογίας μέσα στο «Science de la Vie et de la Terre». Οι ιστοσελίδες που συμβουλευτήκαμε είναι οι ακόλουθες και κάποιες «παράγωγά» τους:

[3] Με βάση το ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ

[4] Με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα της Φινλανδίας η Γεωγραφία καταλαμβάνει περίπου το 1/3 των ωρών κι έτσι υπολογίστηκε ο συνολικός χρόνος που αφιερώνεται στη Βιολογία καθώς στο πρόγραμμά τους (στο Γυμνάσιο) εμφανίζονται ως Βιολογία και Γεωγραφία. Επίσης, στις ώρες της Βιολογίας υπολογίζονται και οι ώρες της Αγωγής Υγείας που στο ελληνικό Αναλυτικό Πρόγραμμα εντάσσονται κυρίως στο γνωστικό αντικείμενο της Βιολογίας.

Η χαμηλή κατάταξη των Ελλήνων συγκριτικά με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους  στο PISA μήπως τελικά οφείλεται και στις λιγότερες ώρες Βιολογίας; Η χαμηλή κατάταξη σε θέματα που σχετίζονται με βασικές γνώσεις βιολογίας π.χ. για τη βιοτεχνολογία [5] (βλ. διάγραμμα κάτω) δεν πρόκειται να βελτιωθεί παράγοντας γενιές πολιτών που θα έχουν παρακολουθήσει μόλις 5 ώρες βιολογίας. Επιπλέον, όταν 47% των Ελλήνων πιστεύουν πως «τα αντιβιοτικά καταστρέφουν τους ιούς» [6] οποιαδήποτε πολιτική καταπολέμησης της πολυφαρμακίας θα πέφτει στο κενό. Και αυτά είναι μόνο μερικά από τα παραδείγματα που μπορούμε να παραθέσουμε για να γίνει κατανοητή η ανάγκη δημιουργίας πολιτών με τις απαραίτητες βιολογικές γνώσεις για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του 21ου αιώνα. Εάν λοιπόν, θέλουμε να ακολουθήσουμε το Φινλανδικό μοντέλο, το οποίο μάλιστα με θέρμη υποστηρίζει και το Υπουργείο ως εκπαιδευτικό πρότυπο, υπολείπονται από τη B/θμια Εκπ/ση άλλες 5,7 ώρες βιολογίας ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ!

[5] Gaskell  et al. (2006). Europeans and Biotechnology in 2005: Patterns and Trends - Eurobarometer 64.3. Funded by DG Research, European Commission.

[6] Έρευνα από το Ευρωβαρόμετρο (2005)

Ψήφισμα για τη διδασκαλία της Βιολογίας στο "Νέο Λύκειο"

Με αφορμή τις επικείμενες αλλαγές στη διδασκαλία του μαθήματος Βιολογίας, όπως αυτές έχουν προδημοσιευτεί στα ΜΜΕ για το Νέο Λύκειο στην Ελλάδα, σε συνδυασμό με τη γενικότερη μείωση των διδακτικών ωρών των Φυσικών Επιστημών και την προτεινόμενη ασυμβατότητα συνδυαστικής διδασκαλίας διαφορετικών μαθημάτων Φυσικών Επιστημών, έχει συνταχθεί επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας.

Η εν λόγω επιστολή επισημαίνει τις αδυναμίες της σχετικής πρότασης και δίνει έμφαση στην ανάγκη συνδυασμού γνώσεων από διαφορετικά πεδία των Φυσικών Επιστημών.

Η επιστολή είναι διαθέσιμη προς υπογραφή στη σελίδα http://biosciences.weebly.com

Θέσεις Εκπαίδευσης

Διϊδρυματικό ΠΜΣ «Ιστορία της Ιατρικής και Βιολογική Ανθρωπολογία: υγε...

06 Ιουλίου 2017
Διϊδρυματικό ΠΜΣ «Ιστορία της Ιατρικής και Βιολογική Ανθρωπολογία: υγεία, νόσος και φυσική επιλογή"

Tα Τμήματα Ιατρικής ΑΠΘ και Ιστορίας και Εθνολογίας ΔΠΘ προκηρύσσουν τριάντα πέντε (35) θέσεις μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών για το ακαδημαϊκό έτος 2017–2018 στο "Διϊδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών σπουδών". (ΔΠΜΣ) «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ: ΥΓΕΙΑ, ΝΟΣΟΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ». Η διάρκεια του Προγράμματος είναι τρία εξάμηνα παρακολούθησης και ένα εξάμηνο εκπόνησης...

Θέσεις Εργασίας

Δύο θέσεις για Βιολόγους στην Προκήρυξη του ΑΣΕΠ (7Κ/2017)

02 Ιουλίου 2017
Δύο θέσεις για Βιολόγους στην Προκήρυξη του ΑΣΕΠ (7Κ/2017)

Εκδόθηκε η προκήρυξη 7Κ/2017 από τον ΑΣΕΠ. Περιλαμβάνει 2 θέσεις και για Βιολόγους, σχετικές με το περιβάλλον στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Υποβολή αιτήσεων 11 έως 26 Ιουλίου 2017. Δείτε τον πίνακα κατανομής των θέσεων της προκήρυξης. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την προκήρυξη, ακολουθήστε το σύνδεσμο του ΑΣΕΠ.

Επιμορφώσεις

3η Ανακοίνωση της ΟΕ για το 4ο Συνέδριο: "Η Βιολογία στην Εκπαίδε...

16 Ιουλίου 2017
3η Ανακοίνωση της ΟΕ για το 4ο Συνέδριο: "Η Βιολογία στην Εκπαίδευση"

Αγαπητοί συνάδελφοι, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε σχετικά με την τρίτη ανακοίνωση της Οργανωτικής Επιτροπής του 4ου Πανελληνίου Συνεδρίου με τίτλο «Η Βιολογία στην Εκπαίδευση». Το 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο, με τίτλο «Η Βιολογία στην Εκπαίδευση» , διοργανώνεται από την Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (Π.Ε.Β.), σε συνεργασία με την ΔΙ.Δ.Ε. Πειραιά και...