Η Γενική Συνέλευση του Τμήματος Βιολογίας του Α.Π.Θ. σε επιστολή της εκφράζει τις αντιρρήσεις της για την υποβάθμιση του μαθήματος της Βιολογίας στο πλαίσιο των αλλαγών του νέου Λυκείου και ζητεί από την Υπουργό να αναθεωρήσει τις απόψεις της για τον σχεδιασμό του προτεινομένου προγράμματος σπουδών.

Μπορείτε να δείτε την επιστολή εδώ.

Το Βιολογικό τμήμα Αθηνών εξέδωσε επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας, στην οποία εκφράζει τις αντιρρήσεις του για τον εξοστρακισμό του μαθήματος από το πρόγραμμα του νέου Λυκείου.

Μπορείτε να δείτε την επιστολή εδώ.

Συνοπτική συγκριτική παρουσίαση της θέσης που καταλαμβάνει η βιολογία στο ωρολόγιο και αναλυτικό πρόγραμμα Ελλάδας, Γαλλίας, Φινλανδίας

(απόσπασμα από επιστημονική εργασία μέλους της ΠΕΒ που έχει υποβληθεί για κρίση)

[1] Kaihari-Salminen, K. (2006). Curriculum reform in Finnish basic and general upper secondary education. Finnish National Board of Education. Ανασύρθηκε στις 20/4/2010 από την ιστοσελίδα:

[2] Τα στοιχεία αντλήθηκαν από τις ιστοσελίδες του CNDP (του αντίστοιχου με το δικό μας Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) όπου περιγράφονται οι προβλεπόμενες ώρες των μαθημάτων, αλλά και το Αναλυτικό Πρόγραμμα για να διαπιστωθεί η έκταση που καταλαμβάνει το μάθημα της Βιολογίας μέσα στο «Science de la Vie et de la Terre». Οι ιστοσελίδες που συμβουλευτήκαμε είναι οι ακόλουθες και κάποιες «παράγωγά» τους:

[3] Με βάση το ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ

[4] Με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα της Φινλανδίας η Γεωγραφία καταλαμβάνει περίπου το 1/3 των ωρών κι έτσι υπολογίστηκε ο συνολικός χρόνος που αφιερώνεται στη Βιολογία καθώς στο πρόγραμμά τους (στο Γυμνάσιο) εμφανίζονται ως Βιολογία και Γεωγραφία. Επίσης, στις ώρες της Βιολογίας υπολογίζονται και οι ώρες της Αγωγής Υγείας που στο ελληνικό Αναλυτικό Πρόγραμμα εντάσσονται κυρίως στο γνωστικό αντικείμενο της Βιολογίας.

Η χαμηλή κατάταξη των Ελλήνων συγκριτικά με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους  στο PISA μήπως τελικά οφείλεται και στις λιγότερες ώρες Βιολογίας; Η χαμηλή κατάταξη σε θέματα που σχετίζονται με βασικές γνώσεις βιολογίας π.χ. για τη βιοτεχνολογία [5] (βλ. διάγραμμα κάτω) δεν πρόκειται να βελτιωθεί παράγοντας γενιές πολιτών που θα έχουν παρακολουθήσει μόλις 5 ώρες βιολογίας. Επιπλέον, όταν 47% των Ελλήνων πιστεύουν πως «τα αντιβιοτικά καταστρέφουν τους ιούς» [6] οποιαδήποτε πολιτική καταπολέμησης της πολυφαρμακίας θα πέφτει στο κενό. Και αυτά είναι μόνο μερικά από τα παραδείγματα που μπορούμε να παραθέσουμε για να γίνει κατανοητή η ανάγκη δημιουργίας πολιτών με τις απαραίτητες βιολογικές γνώσεις για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του 21ου αιώνα. Εάν λοιπόν, θέλουμε να ακολουθήσουμε το Φινλανδικό μοντέλο, το οποίο μάλιστα με θέρμη υποστηρίζει και το Υπουργείο ως εκπαιδευτικό πρότυπο, υπολείπονται από τη B/θμια Εκπ/ση άλλες 5,7 ώρες βιολογίας ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ!

[5] Gaskell  et al. (2006). Europeans and Biotechnology in 2005: Patterns and Trends - Eurobarometer 64.3. Funded by DG Research, European Commission.

[6] Έρευνα από το Ευρωβαρόμετρο (2005)

Κα Α. Διαμαντοπούλου

Υπουργό Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Επιτρέψτε μας να εκφράσουμε τη διαφωνία μας σχετικά με το προτεινόμενο σχέδιο διδασκαλίας της Βιολογίας στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι η Βιολογία μαζί με την Πληροφορική θα διαδραματίσουν πρωτεύοντα ρόλο στις πρώτες δεκαετίες ή και ολόκληρο τον 21ο αιώνα σ’ όλες της ανεπτυγμένες κοινωνίες. Όμως η σημασία της Βιολογίας δεν περιορίζεται στις επαναστατικές εφαρμογές της στους χώρους της υγείας και της παραγωγής τροφής σε συνδυασμό με την διατήρηση της περιβαλλοντικής ισορροπίας του πλανήτη. Το φάσμα της επιστημονικής γνώσης που διατρέχει την σημερινή βιολογία - από τη μοριακή βιολογία μέχρι τις επιστήμες του νου, των βιοκοινωνιών και των οικοσυστημάτων - αποτελεί το πιο ρεαλιστικό και, επομένως, το πιο ισχυρό αντίδοτο στα ρεύματα του φονταμενταλισμού, των φυλετικών διακρίσεων, της ανεξέλεγκτης τεχνοκρατίας και της άκρατης απληστίας που απειλούν τον σύγχρονο κόσμο όσο ποτέ άλλοτε στο παρελθόν.

Εκ της φύσεως της η Βιολογία αποτελεί τον κρίκο μεταξύ των θετικών και ανθρωπιστικών επιστημών που δεν μπορούν να συζευχθούν σ’ ένα γόνιμο και ολοκληρωμένο σύνολο χωρίς αυτήν. Αυτό το σύνολο πρέπει να βρίσκεται στον πυρήνα της παιδείας που μια σύγχρονη κοινωνία φιλοδοξεί να δώσει στους πολίτες της. Κάθε άλλο σχήμα είναι καταδικασμένο να περιστρέφεται γύρω από τον δογματισμό και την προκατάληψη, στο ένα άκρο, ή την κενή και στυγνή τεχνογνωσία στο άλλο. Κάνουμε έκκληση για επανεξέταση της Βιολογίας στο πρόγραμμα του Γυμνασίου και του Λυκείου υπό το πνεύμα όχι μόνο των εφαρμογών της αλλά και της καλλιέργειας μιας υγιούς κοινωνικής συνείδησης. Οι αλλαγές, όπως προτείνονται σήμερα, αποτελούν βήμα προς τα πίσω.

Με πολλή εκτίμηση

  • Γραβάνης Αχιλλέας (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Καθηγητής Φαρμακολογίας, Ιατρική Σχολή Παν/μιου Κρήτης Μέλος Συμβουλίου, Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας ΑΕΙ (ΑΔΙΠ)

  • Γραμματικάκης Γεώργιος (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Ομότιμος Καθηγητής Παν/μιου Κρήτης π. Πρύτανης Παν/μιου Κρήτης

  • Ζούρος Ελευθέριος (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Ομότιμος Καθηγητής Παν/μιου Κρήτης Αντεπιστέλλον Μέλος Ακαδημίας Αθηνών

  • Καλοκαιρινός Αλέξης (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Αν. Καθηγητής π. Κοσμήτορας Φιλοσοφική Σχολής, Π/μιου Κρήτης

  • Καφάτος Φώτης (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Καθηγητής Imperial College London, UK Επίτιμος Πρόεδρος European Research Council

  • Οικονόμου Ελευθέριος (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Ομότιμος Καθηγητής Παν/μιου Κρήτης π. Πρόεδρος Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας

  • Τραχανάς Στέφανος (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Διευθυντής, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτη

Η αναγκαιότητα της διάδοσης των εννοιών που περιέχει ο όρος Βιοποικιλότητα οδήγησε τον ΟΗΕ να ανακηρύξει το 2010 ως έτος Βιοποικιλότητας. Στη διάρκεια του έτους αυτού λοιπόν ομάδα φοιτητών του Τμήματος Βιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης με συντονιστές μέλη ΔΕΠ του Τμήματος διοργάνωσαν εκδηλώσεις στο πλαίσιο της Φοιτητικής Εβδομάδας σχετικές με το υποκείμενο της Βιοποικιλότητας. Το παρόν λεύκωμα αποτελεί ένα δείγμα των προσπαθειών αυτών.

(Πατώντας πάνω στην εικόνα του λευκώματος, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε αυτό)

Θέσεις Εκπαίδευσης

ΔΔΠΜΣ ''Μοριακή - Κυτταρική Βιολογία και Βιοτεχνολογία''

11 Ιουλίου 2018
ΔΔΠΜΣ ''Μοριακή - Κυτταρική Βιολογία και Βιοτεχνολογία''

Το Τμήμα Ιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (αρμόδιο για την διοικητική στήριξη του προγράμματος), το Τμήμα Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών της Σχολής Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, το Τμήμα Χημείας της Σχολής Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και το Ινστιτούτο Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας (Ι.Μ.Β.Β.) του Ιδρύματος...

Θέσεις Εργασίας

Πρόσκληση για Βιοεπιστήμονες/Βιοπληροφορικούς

12 Ιουλίου 2018
Πρόσκληση για Βιοεπιστήμονες/Βιοπληροφορικούς

The Medical School of National and Kapodistrian University of Athens, Greece, is seeking to hire 4 Bio-scientists, 1 (Bio)informatician and 2 Managers for the Program "pMedGR: The Greek Research Infrastructure for Personalised Medicine". For more information, please refer to (in greek): http://www.elke.uoa.gr/proc_persons_details.aspx?id=2126

Επιμορφώσεις

3rd World Congress "GeNeDis 2018"

27 Ιουνίου 2018
3rd World Congress "GeNeDis 2018"

Το 3ο Παγκόσμιο Συνέδριο για την Γενετική, Γηριατρική και Έρευνα νευροεκφυλιστικών νόσων (3rd World Congress "GeNeDis 2018") με τίτλο ‘Geriatrics and Neurodegenerative Diseases Research’ θα πραγματοποιηθεί στο Τορόντο, Καναδά, 25-28 Οκτωβρίου 2018. Την διοργάνωση έχει αναλάβει το Εργαστήριο Βιοπληροφορικής και Ανθρώπινης Ηλεκτροφυσιολογίας του Τμήματος Πληροφορικής του Ιονίου Πανεπιστημίου σε συνεργασία...

Ομάδα Εργασίας Φοιτητών

  • Σακχαρώδης Διαβήτης

    Σακχαρώδης Διαβήτης Σακχαρώδης Διαβήτης Συγγραφέας: Klaus Dugi Μετάφραση από: Γρηγοριάδη Σωκράτη (Grigoriadis Sokratis) – Βιολόγο, Μεταπτυχιακό Φοιτητή, Ιατρική Σχολή - ΕΚΠΑ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). (Πρόκειται για του άρθρο 'Diabetes mellitus' του Scienceinschool, έχει δοθεί άδεια για μετάφραση και δημοσίευση από την ΠΕΒ). Η συχνότητα εμφάνισης του διαβήτη αυξάνεται, τόσο στον ανεπτυγμένο όσο και στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Ο Klaus Dugi, Καθηγητής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης της Γερμανίας, πραγματεύεται τα Read More
  • Ανακαλύπτοντας τη δράση της ουρεάσης

    Ανακαλύπτοντας τη δράση της ουρεάσης Ανακαλύπτοντας τη δράση της ουρεάσης Συγγραφέας: Anna Lorenc Μετάφραση από: Μαρίνα-Σαββίνα Τσατσαλίδη (Marina-Savvina Tsatsalidi) – Φοιτήτρια Φαρμακευτικής, ΕΚΠΑ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). (Πρόκειται για του άρθρο 'Investigating the action of urease' του Scienceinschool, έχει δοθεί άδεια για μετάφραση και δημοσίευση από την ΠΕΒ). Η Anna Lorenc του Volvox project εξηγεί τη σημασία του ενζύμου ουρεάση και παρουσιάζει ένα πρωτόκολλο για την αναπαράσταση της δράσης του στην τάξη. Read More
  • Εξέλιξη εν δράσει: παθογόνα

    Εξέλιξη εν δράσει: παθογόνα Εξέλιξη εν δράσει: παθογόνα Συγγραφέας: Jarek Bryk Μετάφραση από: Ντέα-Αλεξάνδρα Λάγκι (Ntea-Alexandra Lagki) - Φοιτήτρια Μοριακής Βιολογίας & Γενετικής, ΔΠΘ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). (Πρόκειται για του άρθρο 'Evolution in action: pathogens' του Scienceinschool, έχει δοθεί άδεια για μετάφραση και δημοσίευση από την ΠΕΒ) Προτάσεις κριτή (ηλικία/θέμα): κάτω από 11, 11-14, 14-16, 16-19 / Εξέλιξη, Γενετική, Πληθυσμιακή γενετική, Φύση της επιστήμης Οι παθογόνοι οργανισμοί, οι οποίοι απειλούν την Read More
  • 1
  • 2