Ψήφισμα για τη διδασκαλία της Βιολογίας στο "Νέο Λύκειο"

Με αφορμή τις επικείμενες αλλαγές στη διδασκαλία του μαθήματος Βιολογίας, όπως αυτές έχουν προδημοσιευτεί στα ΜΜΕ για το Νέο Λύκειο στην Ελλάδα, σε συνδυασμό με τη γενικότερη μείωση των διδακτικών ωρών των Φυσικών Επιστημών και την προτεινόμενη ασυμβατότητα συνδυαστικής διδασκαλίας διαφορετικών μαθημάτων Φυσικών Επιστημών, έχει συνταχθεί επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας.

Η εν λόγω επιστολή επισημαίνει τις αδυναμίες της σχετικής πρότασης και δίνει έμφαση στην ανάγκη συνδυασμού γνώσεων από διαφορετικά πεδία των Φυσικών Επιστημών.

Η επιστολή είναι διαθέσιμη προς υπογραφή στη σελίδα http://biosciences.weebly.com

Bio 2020 Vision

Κοινοποιήθηκε το κείμενο που συνυπογράφουν όλες οι ενώσεις που συμμετέχουν στην Ένωση Βιολόγων της ΕΕ (European Countries Biology Association : ECBA) BIO2020 Vision. Στο σημαντικό αυτό κείμενο γίνεται παρουσίαση της ταυτότητας και στόχων της ECBA και εστιάζεται στο ρόλο της Σύγχρονης Βιολογίας στον αιώνα μας, αλλά και σε σημαντικές διαπιστώσεις όσο αφορά ζητήματα εκπαίδευσης.

Στο παρόν εισαγωγικό σημείωμα επισημαίνονται ορισμένα μόνο μηνύματα του εγγράφου και προτρέπουμε τον κάθε συνάδελφο και τον κάθε αναγνώστη να μελετήσει το πλήρες κείμενο που επισυνάπτεται.

Το κείμενο εστιάζεται στα χαρακτηριστικά της Σύγχρονης Βιολογίας. Δίνεται έμφαση στο γεγονός ότι η Σύγχρονη Βιολογία σήμερα υπερβαίνει το στάδιο της «βασικής επιστήμης», προσφέροντας εφαρμογές και διεξόδους σε σύνθετα πεδία όπως το περιβάλλον, η διατροφή, η υγεία συμπληρωματικά η ανταγωνιστικά με άλλους επιστημονικούς κλάδους.

Η Σύγχρονη Βιολογία επηρεάζει πλέον το σύνολο των επιστημονικών κλάδων, ενώ ενσωματώνει γνώσεις χημείας, φυσικής και «υπολογιστικών» επιστημών. Η εκρηκτική ανάπτυξη της Βιολογίας οφείλεται αφενός στην ανάπτυξη αυτής καθαυτής της Βιολογίας αλλά και στις δράσεις των πολιτικών που θεωρούν τη Βιολογία ως την επιστήμη του αιώνα μας. Μάλιστα στους στόχους που έθεσε ο Πρόεδρος Barosso (2020 Strategy) για την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο Βιολόγος έχει ευθύνη και δυνατότητες στην ανάπτυξη μιας βιώσιμης, κερδοφόρας και υγιούς κοινωνίας.

Γιατί τώρα η Βιολογία;

Γιατί η αλματώδης ανάπτυξη της Βιολογίας βοηθά καταλυτικά στην κατανόηση της ζωής μας και προσφέρει λύσεις στα κρίσιμα αδιέξοδα του πλανήτη μας. Οι πολιτικοί διαβλέπουν τη σημαντική συμβολή της Βιολογίας στην οικονομία και είναι σε εξέλιξη ένας παγκόσμιος ανταγωνισμός για την αξιοποίηση των βιολογικών ανακαλύψεων και εφαρμογών τους.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται το σχέδιο των εθνικών ακαδημιών των Η.Π.Α. “Ensuring the US Leads the Coming Biology Evolution”, όπως και η επένδυση των 124 δις $ της Κίνας, αλλά και το τεράστιο πάρκο των βιοεπιστημών (διαστάσεων όσο μια μικρή χώρα της ΕΕ!). Για να ανταγωνιστεί επιτυχώς η ΕΕ πρέπει να σχεδιάσει στο μακροπρόθεσμο «όραμα» στρατηγικής και επένδυσης στη Σύγχρονη Βιολογία αξιοποιώντας την οικονομικά και κοινωνικά.

Για την κοινωνία:

Στο κείμενο επισημαίνεται η διογκούμενη έλλειψη επιστημονικού εγγραματισμού. Εξαιρετική σημασία και βαρύτητα δίνεται στην ανάγκη υποστήριξης της διδασκαλίας της Βιολογίας, στη σχολική περίοδο (και όχι μόνο αυτήν), ως βασική προϋπόθεση ώστε ο πολίτης να αλλάξει συνήθειες και τρόπο σκέψης αλλά και να κατανοήσει τις ριζικές αλλαγές που απαιτούνται στα πρότυπα εθνικής και διεθνούς ανάπτυξης και συνδράσεων.

Η αποτυχία (ή/και λειψή διδασκαλία για την Ελλάδα) της διδασκαλίας βασικών βιολογικών εννοιών για την φυσιολογία, αναπαραγωγή, βιολογικών κύκλων και οικοσυστημάτων οδηγούν στην αδυναμία του αυριανού πολίτη να κατανοήσει και να αντιμετωπίσει την πληθώρα των προβλημάτων της κοινωνίας και του πλανήτη μας.

Συνεργατική επιστήμη?

Στο κείμενο υπογραμμίζεται η ανάγκη της Σύγχρονης Βιολογίας να αναπτύξει συστήματα συνεργασίας μεταξύ των επιστημών.Το κείμενο καταλήγοντας υπογραμμίζει ότι η επιλογή της Βιολογίας δεν γίνεται ΜΟΝΟ «για την επιστήμη» μιας και οι Βιολόγοι πλέον έχουν τις γνώσεις και μπορούν να αποκτούν ευθύνες και θέσεις κλειδιά στην κοινωνία μέσα από ένα ανταγωνισμό γι’ αυτό και θα πρέπει να διεκδικήσουν τη θέση τους.

Τέλος επισημαίνεται ότι σ’ αυτό το παγκόσμιο ανταγωνισμό για την επερχόμενη επανάσταση της Βιολογίας η ΕΕ πρέπει να μετάσχει αξιοποιώντας το ρόλο της Βιολογίας από το σχολείο έως και στη βιομηχανία.

Με πάτημα εδώ μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση στο πολύ ενδιαφέρον κείμενο

Στον απόηχο της εκδήλωσης: "Σύγχρονες προκλήσεις στις Βιοεπιστήμες"

Μεστή και ταυτόχρονα προσιτή προς όλους μας ήταν η διάλεξη που έδωσε την Τρίτη 24-11-2009, ο συντοπίτης μας Dr Γ. Λάμπρης, στην αίθουσα διαλέξεων Διώνη, στον εκθεσιακό χώρο του Δήμου Αρταίων.

Ο Γ. Λάμπρης μίλησε για τις «σύγχρονες προκλήσεις στις Βιοεπιστήμες». Εκπληκτικά και με λίγα λόγια μας έδειξε, ότι η Βιολογία πλέον δε μένει στο καβούκι της αλλά διαπερνά την επιδερμίδα όλων των λεγόμενων «κλασσικών επιστημών» όπως Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Πληροφορική αλλά και Φιλοσοφία. Δηλαδή όπως χαρακτηριστικά είπε η μάθηση είναι διεπιστημονική υπόθεση.

Ο Dr Λάμπρης μίλησε επίσης για τους μηχανισμούς άμυνας του ανθρώπινου οργανισμού καθώς και για την αναγέννηση των κυττάρων και τον συσχετισμό της με τον καρκίνο.

Η διάλεξη – συζήτηση απευθυνόταν σε μαθητές Β’ και Γ’ Λυκείου θετικής κατεύθυνσης- φοιτητές – καθηγητές αλλά και για όλους τους συμπολίτες μας που τους ενδιέφερε το θέμα.

Η συμμετοχή των μαθητών της πόλης μας, ήταν καθολική.

Η μεγαλύτερη όμως χαρά και έκπληξη όλων των διοργανωτών και του ομιλητή ήταν η αστείρευτη και πηγαία διάθεση των μαθητών για διάλογο. Σ’ αυτό βοήθησε και η επικοινωνιακότητα του ομιλητή. Αναφέρουμε μερικές από τις σπουδαίες ερωτήσεις τους.

  • Έρευνα στην Ελλάδα ή κατ’ ανάγκη στο εξωτερικό;
  • Έχουμε καλά Πανεπιστήμια ή όχι;
  • Τα πειραματόζωα πρέπει να χρησιμοποιούνται ή όχι;
  • Τι τρέχει με τον ιό της γρίπης;Πρέπει να εμβολιαστούμε ή όχι; (ο ομιλητής απάντησε πως έχει εμβολιαστεί και μας παρακινεί να σπεύσουμε).
  • Βιοηθική και κλωνοποίηση
  • Επιστήμη και οικογένεια
  • Προσπέλαση στο Πενσυλβάνια. (Ο κ. Λάμπρης είναι πρόθυμος να βοηθήσει όπως ο ίδιος δήλωσε όλους όσους έχουν διάθεση και κουράγιο για έρευνα).
  • Και άλλες ενδιαφέρουσες ερωτήσεις.

Μετά τον διάλογο και συζήτηση, έντονη ήταν η διαπροσωπική επαφή μαθητών – φοιτητών και όλων μας με τον κ. Λάμπρη.

Η οργανωτική επιτροπή που αποτελούνταν από :

Τον Ανδρέα Δήμο Σχ. Σύμβουλο Φυσικών επιστημών

Τον Μιχάλη Σιαφαρίκα υπεύθυνο ΕΚΦΕ Ν. Άρτας

και την Έλσα Φίντζου βιολόγο.

Ευχαριστεί θερμά για την ανταπόκριση του κοινού.

Ευχαριστεί ακόμα την Νομαρχιακή και Δημοτική αρχή για την παρουσία τους, του κ. Τσανάκα ως Αντινομάρχη, του κ. Γιάπρου ως Αντιδημάρχου και του ίδιου του κ. Δημάρχου στη συνέχεια.Ιδιαίτερα ευχαριστούμε τον κ. Δήμαρχο για την ευγενική διάθεση της αίθουσας Διώνη, ώστε να γίνει αυτή η εκδήλωση αλλά και για την ευαισθησία του και την ενθάρρυνση για παρόμοιες δραστηριότητες.

Τέλος ευχαριστεί τους υπηρεσιακούς παράγοντες, τον κ. Περιφερειάρχη, τον κ. Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και κυρίως τους Διευθυντές των σχολείων για τη διευκόλυνση των μαθητών ώστε να παρακολουθήσουν τη διάλεξη.

Επιστολή των προέδρων των τμημάτων Βιολογίας προς την Υπουργό Παιδείας

Επιστολή των Προέδρων των τμημάτων Βιολογίας- Βιοεπιστημών και της ΠΕΒ στην Υπουργό Παιδείας για τη διδασκαλία της Βιολογίας στο "Νέο Σχολείο".

Μπορείτε να βρείτε την επιστολή εδώ.

Βράβευση περιβαλλοντικής ομάδας Φιλιππείου 1ου Γυμνασίου Βέροιας

Με χαρά πληροφορηθήκαμε την βράβευση της αξιόλογης εργασίας με θέμα: «Περιφερειακή Συλλεκτήρια Τάφρος 66: ένα δηλητήριο στην καρδιά της Ημαθίας», που κατέθεσε η ομάδα περιβαλλοντικής αγωγής Φιλιππείου 1ου Γυμνασίου Βέροιας, στο πλαίσιο του 2ου Διαγωνισμού Περιβάλλοντος που προκήρυξε η Βαλκανική Ένωση Φυσικών.

Η εργασία που κατέλαβε την 1η θέση, από τις 12 εργασίες που υποβλήθηκαν στην επιστημονική επιτροπή του διαγωνισμού, θα αντιπροσωπεύσει τη χώρα μας στην τελική φάση του διαγωνισμού, που θα διεξαχθεί στα τέλη του Αυγούστου στην Ξάνθη.

Στην εργασία αυτή οι μαθητές Βαγγέλης Γ., Εύμη Κ. και Γιώργος Χ., υπό την επίβλεψη της καθηγήτριας του σχολείου και υπεύθυνης της Ομάδας Αγωγής Περιβάλλοντος κ. Μπουζίκα διενέργησαν αναλύσεις νερού και ιζημάτων, στην τάφρο 66, το αρδευτικό κανάλι που κατασκευάστηκε μετά την αποξήρανση της λίμνης των Γιαννιτσών κατά τη δεκαετία του 1930.

Το κανάλι αυτό που έχει μήκος 39 χιλιομέτρων, τις τελευταίες δεκαετίες έχει μετατραπεί σε μόνιμη απειλή για τον Αλιάκμονα, στον οποίο διοχετεύονται τα νερά του (αλλά και τον Θερμαϊκό, στον οποίο εκβάλλει ο Αλιάκμονας) λόγω της ανεξέλεγκτης απελευθέρωσης αστικών, βιομηχανικών και αγροτικών λυμάτων από τις γειτονικές περιοχές.

Στην εργασία εκτός των αποκαλυπτικών εργαστηριακών στοιχείων, περιλαμβάνεται πολυμεσικό υλικό (φωτογραφίες και βίντεο) που πιστοποιεί την ύπαρξη και το μέγεθος του περιβαλλοντικού προβλήματος και πολλά ακόμη στοιχεία που οι μαθητές συνέλεξαν από την σχετική βιβλιογραφία.

Οι μαθητές και η καθηγήτρια αξίζουν κάθε έπαινο για την εργασία τους αυτή, αλλά και για τη δραστήρια διαδικτυακή παρουσία της ομάδας τους, μέσω του blog τους, που πραγματώνει με τον καλύτερο τρόπο την ένταξη των Τ.Π.Ε. στη διδακτική πράξη.

Θέσεις Εκπαίδευσης

Προκήρυξη ΔΠΜΣ Τεχνολογίες Πληροφορικής στην Ιατρική και τη Βιολογία  για το ακαδημαϊκό έτος 2017-18

Προκήρυξη ΔΠΜΣ Τεχνολογίες Πληροφορικής στην Ιατρική και τη Βιολογία για το ακαδημαϊκό έτος 2017-18 Στα πλαίσια του Διιδρυματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΙΑΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ» *(ΔΠΜΣ-ΤΠΙΒ), που διοργανώνει το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), με συμμετέχοντες φορείς το Τμήμα Μηχανικών Βιοϊατρικής Τεχνολογίας T.E. του...

Θέσεις Εργασίας

Μοριακός Βιολόγος για την κάλυψη της θέσης του υπευθύνου σε μοριακό εργαστήριο

ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΜΟΡΙΑΚΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ Ζητείται Μοριακός Βιολόγος για την κάλυψη της θέσης του υπευθύνου σε μοριακό εργαστήριο. Απαραίτητη θεωρείται η προϋπηρεσία, η πολύ καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας, καθώς και ο χειρισμός Η/Υ. Υποψήφιοι οι οποίοι δεν πληρούν τις άνω προϋποθέσεις δεν θα γίνονται δεκτοί για συνέντευξη. Παρακαλώ ο/η κάθε...

Επιμορφώσεις

Αειφόρος Γεωργία και Επιχειρήσεις - Παραγωγική Ανασυγκρότηση και Προοπτικές Απασχόλησης

Το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος σας προσκαλεί στην Ημερίδα με θέμα: Αειφόρος Γεωργία και Επιχειρήσεις - Παραγωγική Ανασυγκρότηση και Προοπτικές Απασχόλησης’ που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 27 Απριλίου 2017 στις 10:30 στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος. Η Ημερίδα πραγματοποιείται στο πλαίσιο της έναρξης του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών ‘MSc in Sustainable...