Για την εισαγωγή στοιχείων του κεφαλαίου "Εξέλιξη" στην εξεταζόμενη ύλη της Γ' Λυκείου

Σύμφωνα με την απόφαση του ΥΠΕΠΘ (αριθμ. Πρωτοκ. 120643/Γ2 της 30-09-2009), η οποία κοινοποιήθηκε ήδη στις σχολικές μονάδες μεταξύ 6 και 9 Οκτωβρίου, εισάγεται (σωστότερα επανεισάγεται) στην εξεταζόμενη (άρα και διδασκόμενη) ύλη τμήμα του κεφαλαίου «ΕΞΕΛΙΞΗ» του βιβλίου Βιολογία Γεν. Παιδείας της Γ΄ Λυκείου. Προφανώς, το γεγονός δεν είναι άμοιρο της σημειολογίας ότι διερχόμαστε το «Έτος Δαρβίνου»! ΧΑΙΡΕΤΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ και εκφράζουμε την ευαρέσκεια μας.

Η θεωρία της Εξέλιξης δεν αποτελεί μόνο το θεμελιώδες συνεκτικό στοιχείο του συνόλου των βιολογικών επιστημών, αλλά και ένα μοναδικό εργαλείο σκέψης. Χωρίς αυτή … «τίποτα δεν έχει νόημα στη Βιολογία» και, γενικότερα, στις επιστήμες της ζωής.

Να θυμίσουμε τις ποικίλες και συνεχείς προσπάθειες για να εξασφαλιστεί η ουσιαστική διδασκαλία της «θεωρίας της Εξέλιξης» στο σχολείο και ιδιαίτερα στο λύκειο. Δε θυμόμαστε άλλη περίπτωση που η Ακαδημία Επιστημών της Αθήνας να κοινοποίησε στις σχολικές μονάδες της χώρας κάτι άλλο, εκτός από την ανάγκη να διδάσκεται η θεωρία της Εξέλιξης των Ειδών! Άλλη περίπτωση που να συνελέγησαν χιλιάδες υπογραφές, Βιολόγων και ΜΗ, επιστημόνων για την ανάγκη διδασκαλίας κάποιου θεματικού αντικειμένου στο σχολείο. Συνεχή έγγραφα και παραστάσεις της ΠΕΒ στο Υπουργείο Παιδείας, δύο επερωτήσεις - ερωτήσεις στη Βουλή για το θέμα, με στήριξη της ΠΕΒ. Πίεση της επιστημονικής κοινότητας των Βιολόγων – Βιοεπιστημόνων και μέσω συνεχών επισημάνσεων σε συνέδρια και ημερίδες. Άρθρα και συνεντεύξεις έγκριτων συναδέλφων, όπως και ειδικά αφιερώματα, στον τύπο (έντυπο και ηλεκτρονικό).

Θεωρούμε ότι το γεγονός αποτελεί ένα πρώτο βήμα (ατυχώς μόνο αυτό!) για την αντιμετώπιση των ολοφάνερων και σοβαρών προβλημάτων που σχετίζονται με την εκπαίδευση των μαθητών μας στον τομέα των βιολογικών επιστημών. Ενδεικτικό είναι, το γεγονός ότι στην εξεταστέα ύλη αυτού του μαθήματος προσετέθη μόνο η εισαγωγή του κεφαλαίου «Εξέλιξη», η οποία - παρά τα χρήσιμα στοιχεία που περιλαμβάνει - δεν αναφέρεται στον «πυρήνα» και τις σύγχρονες προσεγγίσεις του φαινομένου, τα οποία ακολουθούν στην επόμενη ενότητα. Για να γίνει μάλιστα αυτό, αφαιρέθηκαν από τη διδασκόμενη ύλη ενότητες με ιδιαίτερη χρηστικότητα για τον αυριανό πολίτη, όπως οι αναφερόμενες στα αυτοάνοσα νοσήματα, τις αλλεργίες και τις μεταμοσχεύσεις οργάνων. Φυσικά, αυτό έγινε ώστε να «χωρέσει» η, πολύ περιορισμένη και φτωχή έστω, διδασκαλία του φαινομένου της εξέλιξης, στον δραματικά περιορισμένο χρόνο που διατίθεται για τη διδασκαλία του μαθήματος. (Παρότι περιέχονται στο σχολικό εγχειρίδιο, δε διδάσκονται διόλου οι - προφανώς- ζωτικής σημασίας ενότητες «καρκίνος», «εξαρτησιογόνες ουσίες», … γεγονός που επισύρει τις διαμαρτυρίες και των μαθητών!). Να επισημάνουμε, το δεδομένο, ότι παρά τον «αγώνα δρόμου» των διδασκόντων για να διδαχθεί αποτελεσματικά η -ήδη περιορισμένη- διδακτέα ύλη, συχνά οι σχολικές μονάδες καταφεύγουν σε «αλχημείες» του προγράμματος τους, ώστε να διδαχθεί αποτελεσματικά το αντικείμενο. Γενικότερα, οι βιολογικές επιστήμες στο ελληνικό λύκειο έχουν την πρωτοκαθεδρία, στο απαράδεκτο καθεστώς του «μονόωρου» εβδομαδιαίως μαθήματος, ενώ σε ολόκληρη τη β΄ βάθμια εκπαίδευση παρατηρείται ασυνέχεια στη διδασκαλία τους με τις φανερές συνέπειες και - πρακτικά- παντελώς λείπουν από την εκπαίδευση των παιδιών μας, αυτονόητα καθοριστικά πεδία, όπως η βιολογία του ανθρώπου κ.ά. όλα αυτά στον αιώνα της Βιολογίας. Χωρίς καν να αναφερθούμε στο εξόχως απαράδεκτο γεγονός, το 20%- περίπου- των μαθητών των ελληνικών λυκείων (μαθητές των ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ) να μη διδάσκονται ούτε λέξη Βιολογία ως μάθημα Γεν. Παιδείας.

Ελπίζουμε, ότι στο πλαίσιο της ανακοινωμένης προτεραιότητας της πολιτικής ηγεσίας για την αναμόρφωση, επικαιροποίηση και ουσιαστικοποίηση των εκπαιδευτικών μας πραγμάτων, θα δοθεί η απαιτούμενη σημασία στην αναβάθμιση της παρεχόμενης στους έλληνες μαθητές «βιολογικής παιδείας». Προς όφελος των τελευταίων και, φυσικά, της κοινωνίας μας.

Για το Δ.Σ. της ΠΕΒ,

Μ. Παπαδάκης Πρόεδρος

Α. Ζοάνος Υπεύθυνος για τη β΄ βάθμια εκπαίδευση

Η διπλή επέτειος για τη Δαρβινική θεωρία και η διδασκαλία της στο ελληνικό σχολείο

Το 2009 συμπληρώνονται 200 χρόνια από την γέννηση του Δαρβίνου και 150 χρόνια από την έκδοση του βιβλίου του για την «Καταγωγή των Ειδών», που αποτέλεσε ένα μοναδικό επιστημονικό επίτευγμα που επηρέασε την ιστορία του πολιτισμού μας. Η «θεωρία» της εξέλιξης, από την πρώτη μέρα της δημοσιοποίησής της, συντάραξε όλη την ανθρωπότητα μιας και άλλαξε τις αντιλήψεις περί του αμετάβλητου των οργανισμών και της πρόσφατης δημιουργίας του κόσμου, θεμελιώνοντας επιστημονικά μια νέα κοσμοθεωρία περί προέλευσης, εξέλιξης και συνέχειας της ζωής. Πρόσθετα, εδραιώθηκε η άρρηκτη και συνεχής σχέση «διαλόγου» του έμβιου με τον άβιο κόσμο, έναν «διάλογο» που επικαιροποιείται ιδιαίτερα στις μέρες μας (με εξαιρετικά δυσοίωνες προβλέψεις).

Η Δαρβινική «θεωρία» επέφερε ριζικές αλλαγές συνολικά στην επιστημονική σκέψη, επηρεάζοντας όχι μόνο την Βιολογία – της οποίας αποτέλεσε την κύρια ενοποιητική της θεωρία- αλλά το σύνολο σχεδόν των Επιστημών και Τεχνών. Έννοιες, όπως Εξέλιξη, Φυσική Επιλογή, Μεταλλαγή, Προσαρμογή, Αγώνας για επιβίωση, κ.α. έχουν μπει στην καθημερινή μας επικοινωνία και μας απασχολούν στην προσπάθεια για να βελτιώσουμε την καθημερινή μας διαβίωση Σήμερα η εξελικτική λογική, επιστημονικά τεκμηριωμένη από την σύγχρονη βιολογία αλλά καιαπό άλλες επιστήμες, διαπερνά κάθε φαινόμενο της ζωής και «τίποτα πλέον δεν είναι κατανοητό στην ζωή παρά μόνο κάτω από το φως της εξέλιξης» θα λέγαμε παραφράζοντας την ρήση του Theodosius Dobzhanky «Nothing in biology makes sense exept in the light of evolution».

Προσφέροντας απαντήσεις σε αιώνια ερωτήματα του ανθρώπου για την ζωή και τις σχέσεις του με το περιβάλλον, η εξελικτική λογική συνέβαλλε –κατά μοναδικό στην ιστορία μας τρόπο- στην εκκοσμίκευση της επιστημονικής σκέψης και στον επιστημονικό εγγραμματισμό κάθε πολίτη. Ζούμε σε μια εποχή σαρωτικής εξελικτικής αλλαγής στον ανθρώπινο πληθυσμό, στην βιοποικιλότητα, στις γεωλογικές, γεωγραφικές και κλιματολογικές συνθήκες, στις οικολογικές, κοινωνικές και πολιτισμικές ισορροπίες. Οι προβλέψεις για το άμεσο μέλλον του ανθρώπου αλλά και πολλών άλλων ειδών. είναι ιδιαίτερα δυσμενείς και κύριος υπεύθυνος είναι ο άνθρωπος και η αδυναμία του να κατανοήσει τόσο την αρνητική επίδραση των προτύπων ανάπτυξης και ζωής που έχει υιοθετήσει έως τώρα όσο και την σημαντικότητα της μη διατάραξης των ισορροπιών στο περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ζει.

Σήμερα, διανύουμε μία περίοδο αναθεωρήσεων του τρόπου ζωής και των προτύπων και αξιών που διέπουν την κοινωνία μας και τον σχεδιασμό για την ανάπτυξή της. Η θεώρηση και ο σχεδιασμός όλων αυτών με βάση την εξελικτική λογική συνιστά ένα βασικό εργαλείο για την μελλοντική ανάπτυξη των κοινωνιών. Με αυτές τις παραδοχές η παρούσα ανακοίνωση αποτελεί ένα «χαιρετισμό» στην διπλή επέτειο του 2009, αλλά συνάμα αποτελεί κατάθεση της ένστασής μας για την, τουλάχιστον, υποβαθμισμένη διδασκαλία της εξέλιξης αλλά και γενικότερα των βιολογικών επιστημών στο ελληνικό σχολείο.

Η διδασκαλία της Εξέλιξης δεν υφίσταται στην λυκειακή βαθμίδα, εφόσον το σχετικό κεφάλαιο στην Γ Λυκείου ΓΠ δεν περιλαμβάνεται στην εξεταζόμενη ύλη, ρύθμιση που έγινε τα τελευταία χρόνια. Στο Γυμνάσιο διδάσκεται ως αυτοτελές κεφάλαιο στην Γ Γυμνασίου όμως η θέση του στην διάρθρωση της ύλης δεν επιτρέπει - στην πραγματικότητα του σημερινού σχολείου - την διδασκαλία της σε μεγάλη μερίδα μαθητών.

Αυτό, επιπρόσθετα, δεν διευκολύνει την ουσιαστική κατανόηση των όποιων αναφορών για τις εξελικτικέ διαδικασίες υπάρχουν στα βιβλία Η απρόσκοπτη και με εννοιολογική συνέχεια και αυξανόμενη πολυπλοκότητα της διδασκαλίας της Βιολογίας στη Μ.Ε. υπό το πρίσμα της εξέλιξης, θεωρούμε, ότι είναι απαραίτητη, ώστε να υπηρετεί την δυνατότητα των αυριανών πολιτών να κρίνουν και να αποφασίζουν για ποικιλία θεμάτων που άπτονται της ζωής τους και την λειτουργικότητα της κοινωνίας μας, ακολουθώντας και την διεθνή πραγματικότητα. Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι, η εκπαίδευση με βάση την Εξέλιξη και η εγκαθίδρυση της εξελικτικής σκέψης, δίνει την σωστή διάσταση στην διδασκαλία της Βιολογίας , για την κατανόηση και την ερμηνεία των φαινομένων της ζωής. Προσφέρει στον μαθητή και αυριανό πολίτη ένα επιστημονικό εργαλείο για την ερμηνεία και την κατανόηση του κόσμου που τον περιβάλλει δίνοντας του την δυνατότητα να ερμηνεύσει – και κατ’ επέκταση να σεβαστεί – την ζωή και την οικολογική ισορροπία.

Η επικαιροποίηση και η αναπροσαρμογή του προγράμματος σπουδών, συνεπώς και του ωρολογίου προγράμματος στα σχολεία, προς αυτή την κατεύθυνση, αποτελεί κύριο στόχο και εύλογο αίτημα μας. Στο 2009, στη παγκόσμια γιορτή για την γέννηση του Κ Δαρβίνου και της θεωρίας του, διεκδικούμε την ενεργό συμμετοχή της χώρας μας η οποία - απαλλαγμένη από αναχρονιστικές ρυθμίσεις- πρέπει να συμμετάσχει ισότιμα στο παγκόσμιο επιστημονικό γίγνεσθαι.

Το ΔΣ της ΠΕΒ

Θέσεις - απόψεις της ΠΕΒ για το θέμα των αναθέσεων διδασκαλίας μαθημάτων στο σχολείο

Αγαπητοί συνάδελφοι κοινοποιούμε την κατ'αρχήν θέσεις που έχει εκφράσει η ΠΕΒ -και μέσω σχετικής επιστολογραφίας, προς τους αρμόδιους φορείς - για τις αναθέσεις μαθημάτων.

Παρακαλούμε να συμβάλλετε στην περαιτέρω διαμόρφωσή τους με την αποστολή των απόψεών σας (σε ηλεκτρονική μορφή) προς τη γραμματεία της ΠΕΒ.

Το γεγονός είναι πολύ σημαντικό για τη διαμόρφωση των νέων προτάσεων της Π.Ε.Β. προς το ΥΠΕΠΘ, αμέσως μετά τις Πανελλήνιες Εξετάσεις.

Ακολουθούν τα έγγραφα που αφορούν στα:

1. Ώρες διδασκαλίας, αντικείμενα και διδάσκοντες

2. Αναθέσεις διδασκαλίας

3. ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ

Επιστολή της ΠΕΒ προς τον Υπουργό Εθν. Παιδείας & Θρησκευμάτων

Αρ. Πρωτ.: Β 487    Αθήνα, 6/5/2009

Πανελλήνια Ένωση  Βιοεπιστημόνων

Προς: κ. Σπηλιωτόπουλο Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων

 

Κοιν: 1. κ. Α. Λυκουρέντζο ,Υφυπουργό Ε.Π.Θ.

2. κ. Ν. Γκοτσοπούλου, Γ.Γ. ΥΠ.Ε.Π.Θ.

3. κ. Γ. Γούση, Ειδ. Γραμ. ΥΠ.Ε.Π.Θ.   Διεύθυνση  Σπουδών Β΄βάθμιας Εκπαίδευσης ΥΠ.Ε.Π.Θ 

4. κ. Σ. Γκλαβά , Πρόεδρο Π.Ι.

5. κ. Β. Περάκη Τμήμα Βιολογίας Π.Ι.

6. κ. Γ. Μπαμπινιώτη, Πρόεδρο του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας  Εκπαίδευσης (ΣΠΔΕ)


ΘΕΜΑ: Συνάντηση της Πανελλήνιας Ενωσης Βιοεπιστημόνων με τον Υπουργό Παιδείας 

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, 

Γνωρίζοντας ότι ο κοινός μας στόχος είναι η αναβάθμιση του επιπέδου της παρεχόμενης γνώσης στην β΄ βάθμια εκπαίδευση αλλά και τις διαδικασίες που έχετε προς τούτο δρομολογήσει, παρακαλούμε, να ορίσετε το συντομότερο δυνατό μία συνάντηση μαζί σας, για να σας εκθέσουμε τις απόψεις μας, σχετικά με τη διδασκαλία των βιολογικών αντικειμένων στο ελληνικό σχολείο.

Στο επισυναπτόμενο έγγραφο, αναφερόμαστε  συνοπτικά στα υφιστάμενα προβλήματα και καταθέτουμε κάποιες προτάσεις, αποτέλεσμα μακροχρόνιας μελέτης και αναλυτικής συζήτησης.  

Πεπεισμένοι ότι, οι επισημάνσεις και προτάσεις μας θα τύχουν της προσοχής σας και εν αναμονή της συνάντησης μας, 

Συνημμένα: 2 σελίδες 


Με τιμή,  

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. της Π.Ε.Β.                                                      Η Γεν. Γραμματέας 



Μ. Παπαδάκης                                                                  Σ. Πλατανιστιώτη 

 
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 


Α. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ:

Με δεδομένο ότι το γνωστικό αντικείμενο των Βιολογικών Επιστημών, αφορά καθοριστικές παραμέτρους της ζωής του κάθε σύγχρονου Ευρωπαίου ή μη πολίτη, διαπιστώνουμε , ότι στην Ελληνική σχολική πραγματικότητα συμβαίνει:
1. Ένα ποσοστό που προσεγγίζει το 20%, των απόφοιτων των Ελληνικών Λυκείων, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ δηλαδή, αποφοιτούν χωρίς να έχουν διδαχθεί - στο σύνολο τους- ούτε λέξη από μαθήματα βιολογικού τομέα, ως μάθημα γενικής παιδείας. Το γεγονός έχει προφανείς συνέπειες για χιλιάδες πολίτες.

Η ανάθεση διδασκαλίας των βιολογικών αντικειμένων «ειδικότητας» (όπως Βιολογία, Βιοχημεία, Κλινική Χημεία κ.ά.) στα ΕΠΑΛ γίνεται πρωτίστως σε διδάσκοντες άλλων ειδικοτήτων και όχι βιολόγους και γενικότερα βιοεπιστήμονες, με αναντίρρητα μειωμένα προσόντα. Οι επιπτώσεις είναι σαφείς στη ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

2. Οι μαθητές των ελληνικών σχολείων, στο σύνολο τους, ολοκληρώνουν τη βασική και τη λυκειακή εκπαίδευση και με εξαίρεση κάποια ελάχιστα στοιχεία στην α΄ γυμνασίου δε διδάσκονται, πρακτικά, τίποτα για τη δομή και τη λειτουργία του ανθρώπινου σώματος.
3. Στην εποχή της καλπάζουσας – σύμφωνα με τις στατιστικές- αύξησης των σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων στις νεαρές ηλικίες και στην εποχή της υπογονιμότητας για τη χώρα μας, ο Έλληνας έφηβος στερείται της όποιας θεσμοθετημένης και υπεύθυνης σχετικής ενημέρωσης, με αποτέλεσμα οι πηγές πληροφόρησης του να είναι οι γνωστές στρεβλές και συχνά καταστροφικές.
4. Η εξελικτική θεωρία- δηλαδή η ενοποιητική θεωρία όλων των τομέων των Βιολογικών Επιστημών- είναι, πρακτικά, εξοβελισμένη από τη σχολική διδακτική πράξη. Αυτό το καταπληκτικό εργαλείο σκέψης και προσέγγισης μιας πλειάδας φαινομένων διαφορετικών επιστημονικών τομέων «κρύβεται» από τους εφήβους – μαθητές των ελληνικών λυκείων.
5. Το «μονόωρο» μάθημα  είναι  διαπιστωμένα απαξιωμένο και αναποτελεσματικό μάθημα. Τα διδασκόμενα στο γεν.  λύκειο βιολογικά αντικείμενα έχουν την πρωτοκαθεδρία στα «μονόωρα» μαθήματα , σε σχέση με όλα τα άλλα διδασκόμενα αντικείμενα: Η «Βιολογία Γ. Π.» τόσο στη β΄, όσο και στη γ΄ λυκείου είναι «μονόωρα» μαθήματα.
6. Η ασυνέχεια στη διδασκαλία ενός θεματικού αντικειμένου και η έλλειψη προαπαιτούμενων γνώσεων αποτελούν, διαπιστωμένα, παράγοντες ουσιαστικής αναποτελεσματικότητας της διδακτικής πράξης. Αυτά ισχύουν κυρίαρχα για τα βιολογικά αντικείμενα στο σχολείο.
7. Ο αυριανός πολίτης της χώρας μας πρέπει να έχει μια εμπεδωμένη βασική γνώση καταστάσεων και  φαινομένων που με αποφασιστικό τρόπο επηρεάζουν όλο και πιο βαθειά τη ζωή του, όπως μια πλειάδα διαφορετικών εκφάνσεων των βιολογικών επιστημών σήμερα. Είναι ανεπίτρεπτο να του στερούνται στο βωμό συντεχνιακών μικροσυμφερόντων!

Είναι άραγε τυχαίο ότι στον προηγούμενο παγκόσμιο διαγωνισμό PISA το 60% των ερωτήσεων του τομέα των Επιστημών της Φύσης (Φυσικές Επιστήμες) αφορούσαν Βιολογία; Είναι άραγε τυχαίο ότι πανευρωπαϊκά  έχουν αναδιαρθρωθεί ή αναδιαρθρώνονται τα αναλυτικά προγράμματα διδασκαλίας στο σχολείο υπέρ των Βιολογικών Επιστημών;

8. Προκαλεί τουλάχιστον αμηχανία το γεγονός ότι καλούνται να …διδάξουν  βιολογικά αντικείμενα, όπως Μοριακή Βιολογία, Ανοσολογία και  Κυτταρική Βιολογία εκπαιδευτικοί, κατά τα άλλα άξιοι, οι οποίοι όμως δεν έχουν δεχτεί την όποια ΕΠΑΡΚΗ σχετική πανεπιστημιακή εκπαίδευση ή ακόμα χειρότερα δεν έχουν δεχτεί την όποια σχετική πανεπιστημιακή εκπαίδευση και οι γνώσεις τους περιορίζονται σε αυτά που… ως μαθητές διδάχτηκαν, αν ποτέ διδάχτηκαν κάτι σχετικό.
9. Η ποσόστωση των θέσεων που προκηρύσσονται  μέσω ΑΣΕΠ είναι κατάφωρα σε βάρος των Βιολόγων, ενώ δεν περιλαμβάνεται το σύνολο των  υπόλοιπων Βιοεπιστημόνων.

Πεποίθηση μας είναι ότι  απαιτείται αναβάθμιση και αναδιάρθρωση της διδασκαλίας όλων των αντικειμένων των Επιστημών της Φύσης (Φυσικές Επιστήμες)  και όχι μόνο των βιολογικών αντικειμένων.
 
 
 
Β. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:

Οι απαιτούμενες αλλαγές, λοιπόν, και υπερώριμες είναι και σχεδόν δεδομένες, όπως:

  • Άμεση εισαγωγή της διδασκαλίας βιολογικών μαθημάτων στην Τεχνική και Επαγγελματική εκπαίδευση, ως μαθήματα Γεν. Παιδείας. Ανάθεση της διδασκαλίας αυτών των μαθημάτων σε Βιοεπιστήμονες. Ως τέτοιοι νοούνται, φυσικά, οι απόφοιτοι των τμημάτων Βιολογίας των Πανεπιστημίων της χώρας, του τμήματος Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων), του τμήματος Βιοχημείας και Βιοτεχνολογίας (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας), του τμήματος Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής (Πανεπιστήμιο Θράκης) και των ισότιμων με τα προηγούμενα πανεπιστημιακών τμημάτων της αλλοδαπής.
  • Κατάργηση των «μονόωρων» μαθημάτων.
  • Εισαγωγή του μαθήματος «Βιολογία Ανθρώπου» ως μάθημα Γεν. Παιδείας, με στοιχεία  αγωγής υγείας στη β΄βάθμια εκπαίδευση. Σε αυτό το πλαίσιο επιβάλλεται να περιλαμβάνονται απτά στοιχεία πρόληψης και σεξουαλικής αγωγής.
  • Σε κάθε τάξη του γυμνασίου και του λυκείου να περιλαμβάνεται μάθημα των Επιστημών της Ζωής. Έμφαση θα πρέπει να δίνεται στη γνώση των παραμέτρων του φυσικού μας περιβάλλοντος, στην χρηστή διαχείριση του, όπως και στα σχετιζόμενα με την υγεία μας ζητήματα.
  • Εξασφάλιση της διδασκαλίας της «Εξέλιξης της ζωής», κυρίως στο λύκειο.
  • Εξασφάλιση της διδασκαλίας των ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ αντικειμένων από διδάσκοντες με εμπράγματη - πιστοποιημένη σχετική πανεπιστημιακή εκπαίδευση, δηλαδή  από  Βιολόγους - Βιοεπιστήμονες ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ, αρχικά- τουλάχιστον- της λυκειακής βαθμίδας.

Επιτέλους!!!

Η Π.Ε.Β. με χαρά σας γνωστοποιεί ότι, αποτελεί πλέον νόμο του κράτους (νόμος υπ’ αριθμ. 3748, ΦΕΚ Α΄ 29/19.02.2009) η δυνατότητα εγγραφής σε πανεπιστημιακά τμήματα του 3ου Επιστημονικού Πεδίου «Επιστημών Υγείας», καθ’ υπέρβαση του αριθμού εισακτέων, των μαθητών που βραβεύονται με χρυσό ή αργυρό ή χάλκινο μετάλλιο στο διαγωνισμό της Διεθνούς Ολυμπιάδας Βιολογίας, στην οποία συμμετείχαν ως μέλη της εθνικής αντιπροσωπείας της χώρας μας.

Θεσμοθετήθηκε, δηλαδή, η εναρμόνιση με τα ισχύοντα για τους παγκόσμιας (και βαλκανικής) εμβέλειας μαθητικούς διαγωνισμούς  άλλων επιστημονικών πεδίων (Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Αστρονομία, Πληροφορική).

Χρειάστηκαν προσπάθειες χρόνων για να θεσμοθετηθεί το …αυτονόητο (!!!). Τέσσερα έγραφα της Π.Ε.Β. προς το ΥΠΕΠΘ, δύο παραστάσεις σε εκπροσώπους του ΥΠΕΠΘ και, βεβαίως, δύο φορές συζητήθηκε το θέμα στην Εθνική Αντιπροσωπεία, με εισηγητή των επερωτήσεων το συνάδελφο βουλευτή Ζακύνθου Δ. Βαρβαρίγο. Ο ίδιος βουλευτής έκανε ειδική παρέμβαση για το θέμα, ως εισηγητής για την αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για τα ΑΕΙ. Αν και επιβεβαιώνεται ότι στην ελληνική πραγματικότητα απαιτείται κοπιώδης προσπάθεια για τα προφανή, καταδεικνύεται ότι η επιμονή στη διεκδίκηση των εύλογων, τελικά τελεσφορεί!

Οφείλουμε να ευχαριστήσουμε:

  • Την ηγεσία του ΥΠΕΠΘ.
  • Τον βουλευτή κ. Δ. Βαρβαρίγο, για την επίμονη και αποτελεσματική δραστηριότητα του και σε αυτό το θέμα.

Θέσεις Εκπαίδευσης

Διϊδρυματικό ΠΜΣ «Ιστορία της Ιατρικής και Βιολογική Ανθρωπολογία: υγε...

06 Ιουλίου 2017
Διϊδρυματικό ΠΜΣ «Ιστορία της Ιατρικής και Βιολογική Ανθρωπολογία: υγεία, νόσος και φυσική επιλογή"

Tα Τμήματα Ιατρικής ΑΠΘ και Ιστορίας και Εθνολογίας ΔΠΘ προκηρύσσουν τριάντα πέντε (35) θέσεις μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών για το ακαδημαϊκό έτος 2017–2018 στο "Διϊδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών σπουδών". (ΔΠΜΣ) «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ: ΥΓΕΙΑ, ΝΟΣΟΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ». Η διάρκεια του Προγράμματος είναι τρία εξάμηνα παρακολούθησης και ένα εξάμηνο εκπόνησης...

Θέσεις Εργασίας

Δύο θέσεις για Βιολόγους στην Προκήρυξη του ΑΣΕΠ (7Κ/2017)

02 Ιουλίου 2017
Δύο θέσεις για Βιολόγους στην Προκήρυξη του ΑΣΕΠ (7Κ/2017)

Εκδόθηκε η προκήρυξη 7Κ/2017 από τον ΑΣΕΠ. Περιλαμβάνει 2 θέσεις και για Βιολόγους, σχετικές με το περιβάλλον στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Υποβολή αιτήσεων 11 έως 26 Ιουλίου 2017. Δείτε τον πίνακα κατανομής των θέσεων της προκήρυξης. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την προκήρυξη, ακολουθήστε το σύνδεσμο του ΑΣΕΠ.

Επιμορφώσεις

3η Ανακοίνωση της ΟΕ για το 4ο Συνέδριο: "Η Βιολογία στην Εκπαίδε...

16 Ιουλίου 2017
3η Ανακοίνωση της ΟΕ για το 4ο Συνέδριο: "Η Βιολογία στην Εκπαίδευση"

Αγαπητοί συνάδελφοι, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε σχετικά με την τρίτη ανακοίνωση της Οργανωτικής Επιτροπής του 4ου Πανελληνίου Συνεδρίου με τίτλο «Η Βιολογία στην Εκπαίδευση». Το 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο, με τίτλο «Η Βιολογία στην Εκπαίδευση» , διοργανώνεται από την Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (Π.Ε.Β.), σε συνεργασία με την ΔΙ.Δ.Ε. Πειραιά και...