Πανελλήνιες Εξετάσεις 2011 και Βιολογία

Οι Πανελλήνιες Εξετάσεις, όχι μόνο ή κυρίως ως θεσμός και διαδικασία, αλλά όσον αφορά την υφή και τη στόχευση των θεμάτων που τίθενται, αποτελούν στοιχείο διαρκούς συζήτησης εύλογα, ως προς την αποτελεσματικότητα της επιχειρούμενης αξιολόγησης. Παράλληλα, με αυτά τα χαρακτηριστικά τους, περιχαρακώνουν την εκπαιδευτική πράξη στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου, τουλάχιστον, σε πλαίσια που - κατά μια άποψη- δεν προάγουν ούτε το βάθος της  εκπαιδευτικής διαδικασίας, ούτε και την χρηστική αξιολόγηση των πολύπλευρων δυνατοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών του Λυκείου.

Ανεξάρτητα, το δυνατόν, από τα προηγούμενα έχει μεγάλη σημασία τα θέματα που τίθενται να προάγουν τη βέλτιστη αξιολόγηση στο προκαθορισμένο πλαίσιο! Κάτι που συχνά δε συμβαίνει σε πλήθος εξεταζόμενων μαθημάτων, μηδέ - φυσικά -  εξαιρουμένων των εξεταζόμενων βιολογικών μαθημάτων (Βιολογία Γ.Π., Βιολογία Θ.Κ. και Βιοχημεία - ως μέρος του μαθήματος Χημεία - Βιοχημεία της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης 1).

Κατ’ επανάληψη έχουμε ζητήσει να διαμορφωθούν «τράπεζες θεμάτων» μετά από ανοιχτή διαδικασία, να δημιουργηθεί «σώμα βαθμολογητών», οι «λύτες» στην ΚΕΕ να είναι τουλάχιστον δύο (ανεξάρτητα εργαζόμενοι ο ένας από τον άλλο), εξορθολογισμό της διαδικασίας ορισμού των εισηγητών των θεμάτων, κεντρικός συντονισμός των βαθμολογικών κέντρων -  θεσμοθετημένη διαβούλευση των «συντονιστών» βαθμολόγησης - και συναπόφαση τους, σαφείς και πλήρεις οδηγίες βαθμολόγησης από την ΚΕΕ  και άλλα που η εμπειρία έχει αναδείξει, είναι εύκολα υλοποιήσιμα …και με χαμηλό κόστος. Εκτός από μια πιλοτική - ατελή  προσπάθεια συντονισμού των βαθμολογικών κέντρων, ΤΙΠΟΤΕ άλλο δεν έχει γίνει.

Παράλληλα, οι συνάδελφοι βαθμολογητές καλούνται και πάλι (και ίσως πολύ πιο έντονα λόγω της οικονομικής συγκυρίας) να «βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά» αξιολογώντας χρηστά και αποτελεσματικά, υπαμειβόμενοι τουλάχιστον και εργαζόμενοι σε απαράδεκτες συνθήκες (ουσιαστικά η αποτελεσματικότητα της εργασίας τους οφείλεται στο φιλότιμο και το αίσθημα τους προσφοράς).

Το μόνο που με πολύ κόπο έχει αναδειχθεί, είναι να ακούγονται ευρέως και να λαμβάνονται ουσιαστικά υπ’ όψιν οι απόψεις των αρμόδιων Επιστημονικών Ενώσεων για τα θέματα που έχουν τεθεί και να μην εξαρτάται  και η ψυχολογία των διαγωνιζόμενων από μια πανσπερμία, συχνά  αντικρουόμενων προσωπικών, στάσεων διαφόρων συναδέλφων.

Συνεπώς, στην παρούσα χρονική στιγμή προβάλλει ως αναγκαιότητα η συνδράση ΟΛΩΝ των εμπλεκόμενων και ενδιαφερόμενων συναδέλφων. Για αυτό παρακαλούμε όλες και όλους:

Να επικοινωνήσουν, εγκαίρως,  με την ΠΕΒ για να συνδιαμορφωθεί  η άποψη της για τα θέματα των εξεταζόμενων βιολογικών μαθημάτων.

Ως διδάσκοντες (σε σχολεία ή φροντιστήρια) και βεβαίως ως βαθμολογητές να συνδράμουν - και πάλι επικοινωνώντας εγκαίρως - για μια πανελληνίως ενιαία και τεκμηριωμένη (παιδαγωγικά και επιστημονικά) αξιολόγηση των διαγωνιζόμενων.

ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ Η ΣΥΝΔΡΑΣΗ ΠΟΛΛΩΝ ΕΧΕΙ ΘΕΤΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ!

Για την Επιτροπή Παιδείας της  Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων,

Ο συντονιστής

Ανδρέας Ζοάνος

Απάντηση στον Γεν. Γραμματέα του ΥΠΔΒΜΘ κο Κουλαϊδή για το άρθρο του στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 29 /4/2011

Απάντηση στον Γεν. Γραμματέα του ΥΠΔΒΜΘ κο Κουλαϊδή για το άρθρο του στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ  29 /4/2011

 

Αξιότιμε Κε Κουλαϊδή

 

Διαβάσαμε με μεγάλη έκπληξη τα όσα υποστηρίζετε για την «αναβάθμιση» της Βιολογίας στο Νέο Λύκειο με πλήρη αντιστροφή της πραγματικότητας αλλά και της κοινής λογικής.

 

Γράφετε για στέρεη γενική γνώση, βαθμιαία εξειδίκευση και «εξορθολογισμό» του αριθμού των μαθημάτων.

 

Όμως για ποια στέρεη γενική γνώση γράφετε, όταν στην Β και Γ τάξη του σημερινού Λυκείου οι ώρες Γενικής Παιδείας αποτελούν το 70%  και οι ώρες κατεύθυνσης το 30%, ενώ στο «Νέο Λύκειο» οι ώρες Γενικής Παιδείας περιορίζονται σε λιγότερο από το 25% ενώ οι ώρες κατεύθυνσης εκτοξεύονται πάνω από το 75%;

 

Σε ότι αφορά τη Βιολογία -που υποστηρίζετε ότι αναβαθμίζεται- η διδασκαλία της εξαντλείται σε ένα μονόωρο μάθημα στα Α Λυκείου, που σωστά λέτε ότι για πρώτη φορά εισάγεται.

 

Δεν λέτε, όμως,  ότι δεν περιλαμβάνονταν στο αρχικό σχέδιο αλλά την προσθέσατε μετά από δική μας πρόταση και επιμονή.

 

Δεν λέτε ότι θα διδάσκεται μία ώρα την εβδομάδα, ενώ διακηρύσσετε ότι καταργείτε τα μονόωρα μαθήματα ως αντιπαιδαγωγικό μέτρο.

 

Δεν λέτε, ότι καταργήσατε τις ώρες Βιολογίας στην Β και Γ τάξη που μέχρι τώρα διδάσκονταν υποχρεωτικά όλοι οι μαθητές.

 

Δεν λέτε, επίσης, ότι τις ώρες Βιολογίας στην Β και Γ τάξη που υποχρεωτικά θα διδάσκονταν όλοι οι μαθητές της Α Κατεύθυνσης όπως αρχικά προβλέπονταν, τις μετατρέψατε σε εναλλακτική επιλογή με την Πληροφορική. (Παρά το ότι ένα μεγάλο ποσοστό -το 65% των πολιτών- στην έρευνα κοινής γνώμης που το Υπουργείο Παιδείας παρουσίασε – θεωρούν ότι το μάθημα της βιολογίας πρέπει να είναι -σίγουρα ή μάλλον- υποχρεωτικό).

 

Τέλος δεν λέτε ότι, δεν θα μπορεί πλέον κανείς Βιολόγος να ανήκει οργανικά σε οποιοδήποτε Λύκειο, αφού οι οργανικές θέσεις προκηρύσσονται μόνο με τις υποχρεωτικές ώρες(για την Βιολογία μόνο η μία ώρα της Α Λυκείου), με τις σαφείς συνέπειες στο παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο.

 

Ποια είναι η βαθμιαία και προοδευτική εξειδίκευση που γράφετε,  όταν απότομα μετά την Α Λυκείου ο μαθητής ακολουθεί σχεδόν αποκλειστικά μαθήματα κατεύθυνσης; Που υπάρχει η οποιαδήποτε κλιμακωτή μετάβαση στην εξειδίκευση;

 

Για ποιόν «εξορθολογισμό» του αριθμού των μαθημάτων γράφετε, όταν αυτός συνίσταται στην τεχνητή συγχώνευση διακριτών επιστημονικών αντικειμένων, διδασκόμενων από διαφορετικούς εκπαιδευτικούς; Υπάρχει πουθενά σε προγράμματα άλλων χωρών μια τέτοια συγχώνευση, χωρίς κοινό βιβλίο και εκπαιδευτικό υλικό; Η «ενοποίηση» της Φυσικής της Χημείας και της Βιολογίας κάτω από ένα ενιαίο τίτλο, τι άλλο εξυπηρετεί εκτός από την τεχνητή μείωση του αριθμού των μαθημάτων;

 

Εκεί όμως που έχουμε μια παγκόσμια πρωτοτυπία στην αντιμετώπιση της Βιολογίας είναι η εναλλακτική της διδασκαλία με την Πληροφορική στην Β και Γ τάξη. Όπως επίσης παγκόσμια πρωτοτυπία είναι το ότι περισσότερο από το 90% των μαθητών του Λυκείου ΔΕΝ θα διδαχθεί για τη δομή και τις λειτουργίες του κυττάρου, για το DNA το γενετικό υλικό των οργανισμών, καθώς και για την εξέλιξη των οργανισμών.

 

Στα πλαίσια, λοιπόν, της «αναβάθμισης» της Βιολογίας – όπως ισχυρίζεστε – βρέθηκε επαρκής χρόνος για την διδασκαλία των άλλων θετικών επιστημών, αλλά δεν κρίθηκε αναγκαία η διδασκαλία της Βιολογίας σε όλους τους μαθητές της σχετικής κατεύθυνσης. Και βέβαια η διάζευξη αφορά μόνο την Βιολογία που έχει, έτσι κι αλλιώς, τις λιγότερες διαθέσιμες ώρες.

 

Με ποια λογική ο δεκαεξάχρονος μαθητής θα πρέπει να επιλέξει από την Α Λυκείου την συγκεκριμένη σχολή που επιθυμεί; Αν, στην πορεία, δηλαδή στην Β Λυκείου,  ενδιαφερθεί για άλλο παρεμφερές αντικείμενο δεν θα έχει την δυνατότητα να το ακολουθήσει, μιας και δεν θα έχει επιλέξει το κατάλληλο μάθημα. Και βέβαια θεωρείτε ότι ένας μαθητής που ενδιαφέρεται πχ για Πολυτεχνικές Σχολές – που πιθανότατα θα επιλέξει την Πληροφορική – δεν έχει ανάγκη βιολογικών γνώσεων. Φυσικά  γνωρίζετε ότι πολλές ειδικότητες όπως του Χημικού Μηχανικού Περιβάλλοντος ή του Πολιτικού Μηχανικού έχουν πολλά μαθήματα σχετικά με Βιολογικά Συστήματα,  Βιοτεχνολογία και Περιβάλλον. Όλοι αυτοί οι επιστήμονες καλούνται να αντιμετωπίσουν τις σύγχρονες προκλήσεις της αειφορική ανάπτυξης, με βιολογικές γνώσεις της …Γ’ Γυμνασίου.

 

Πολύ σωστά γράφετε ότι «Τα μαθήματα πρέπει να υπηρετούν μια ενιαία και σύμφωνη με τις σύγχρονες ανάγκες λογική» μόνο που στην πράξη οι επιλογές σας δεν ακολουθούν καμία σύγχρονη ανάγκη και καμία λογική. Ποια σύγχρονη ανάγκη στερεί τους μαθητές από την γνώση μιας επιστήμης που έχει (μαζί με τα υπολογιστικά συστήματα) τις περισσότερες ανακαλύψεις και έχει αλλάξει ριζικά την καθημερινή ζωή; Σε ποιο άλλο εκπαιδευτικό σύστημα ανεπτυγμένης χώρας διδάσκεται εναλλακτικά και σε τόσο περιορισμένο διδακτικό χρόνο; Έχουμε δημοσιοποιήσει(www.pev.gr) και σας έχουμε κοινοποιήσει σχετικά προγράμματα άλλων χωρών.

 

Δεν μπορούμε να αιτιολογήσουμε αυτή την πρωτοφανή και βλαπτική για το κοινωνικό σύνολο επιλογή παρά μόνο για λόγους συντεχνιακών πιέσεων. Όμως οι Έλληνες μαθητές έχουν δικαίωμα να αποκτήσουν (και η Πολιτεία  υποχρέωση να τους τα παρέχει) τα αναγκαία εφόδια  για να συμμετάσχουν στο σύγχρονο γίγνεσθαι.

 

Η πολιτική (και ακαδημαϊκή) υπευθυνότητα επιτάσσει τη διόρθωση των στρεβλώσεων του σχεδίου, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις τεκμηριωμένες και κοινωνικά χρηστικές απόψεις. Αυτό, εξάλλου, δεν προτάσσει η «ανοιχτή διαβούλευση»;

 

Ευελπιστούμε ότι υπάρχει η θέληση και η αποφασιστικότητα από σας. Θα συμφωνήσετε, βέβαια, ότι  η βιωσιμότητα του σχεδίου θα κριθεί και από την υπευθυνότητα που θα δείξουν οι εμπνευστές του απέναντι στις απαιτήσεις της κοινωνίας.

 

 

 

Αθήνα 6/5/2011

 

Το ΔΣ της Πανελλήνιας Ένωσης  Βιοεπιστημόνων

Για τη διδασκαλία της Βιολογίας στο "Νέο Λύκειο"

Η επίσημη ανακοίνωση των επικείμενων αλλαγών στο Γεν. Λύκειο αιφνιδίασε δυσάρεστα τη κοινότητα των Ελλήνων Βιοεπιστημόνων.

 

Η διδασκαλία της Βιολογίας στο «Νέο Λύκειο» , ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ υποβαθμίζεται

 

καθώς με τα νέα μέτρα:

 

  1. Η διδασκαλία του αντικειμένου της Βιολογίας ως μαθήματος γενικής παιδείας, θα περιοριστεί  στο πλαίσιο ενός μονόωρου (του μοναδικού μονόωρου) μαθήματος στην Α’ Λυκείου, ενώ:
  2. Από τη διδασκαλία του, ακόμη και στον κύκλο των μαθημάτων της κατεύθυνσης που έχει συμπεριληφθεί, θα ωφεληθεί μόνο ένας μικρός αριθμός μαθητών, αυτός δηλαδή που θα επιλέξει σπουδές στις Βιοϊατρικές επιστήμες.

 

Αυτές οι επιλογές, που φαινομενικά αυξάνουν τις ώρες της διδασκαλίας της Βιολογίας αλλά ουσιαστικά τις μειώνουν, διότι συρρικνώνουν το ακροατήριό της, σε εποχές που η:

 

  • Η κλιματική αλλαγή
  • Η επιδίωξη της αειφορίας
  • Η διατήρηση της βιοποικιλότητας
  • Η διασφάλιση της ατομικής και δημόσιας υγείας
  • Η βιώσιμη ισορροπία ανάμεσα στον άνθρωπο και τη Φύση
  • Η επισιτιστική κρίση
  • Η πρόληψη της απερήμωσης

 

βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη,

θα στερήσουν από τον μαθητή την αναγκαία γνώση ώστε να διαμορφώνει υπεύθυνες  για τον εαυτό του, την κοινωνία και το περιβάλλον στάσεις και συμπεριφορές.

 

Για το λόγο αυτό πρέπει να βρουν αντίθετους, όχι μόνο τους βιολόγους εκπαιδευτικούς αλλά κάθε σκεπτόμενο πολίτη, που αντιλαμβάνεται τα γνωστικά κενά που θα δημιουργήσουν στην εκπαίδευση του μελλοντικού πολίτη και τις συνέπειές τους για την κοινωνία, την υγεία και το περιβάλλον.

 

Η Π.Ε.Β. πρόκειται να εξαντλήσει όλες τις δυνάμεις της και όλη την επιρροή της ώστε η καταδίκη του μαθήματος της Βιολογίας να μην περάσει.

Στην προσπάθεια αυτή η συνδρομή των βιολόγων σε οποιοδήποτε τομέα και αν δραστηριοποιούνται (εκπαίδευση, περιβάλλον, υγεία, έρευνα) είναι περισσότερο παρά ποτέ αναγκαία και καθοριστική!

Η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων εορτάζει την ΗΜΕΡΑ DNA μαζί με τους μαθητές της Πάτρας

Η 15η Απριλίου έχει ορισθεί ως Ημέρα DNA, η οποία φέτος γιορτάστηκε με την παρουσία του νομπελίστα καθηγητή J.D.Watson στο Πανεπιστήμιο Πατρών.

Η ανακάλυψη της δομής του DNA απετέλεσε το θεμέλιο, αλλά συγχρόνως και το εφαλτήριο για την εκρηκτική ανάπτυξη της Μοριακής Βιολογίας, στην οποία στηρίζουμε τις ελπίδες μας για μια καλύτερη ποιότητα ζωής σε ένα ευρύ φάσμα από την προστασία του περιβάλλοντος μέχρι την εξατομικευμένη θεραπεία.

Το Παράρτημα Πάτρας της  Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων σε αυτά τα πλαίσια προσπαθεί να συσφίξει τις σχέσεις του Πανεπιστημίου Πατρών με την Μέση Εκπαίδευση οργανώνοντας επισκέψεις των μαθητών του Γυμνασίου και του Λυκείου στα Εργαστήρια Βιολογικής Χημείας, Γενικής Βιολογίας, Υγιεινής του Ιατρικού Τμήματος και Ιατρικής Γενετικής-Κυτταρογενετικής (ΠΓΝΠ) με απώτερο σκοπό την επαφή των μαθητών με την υποδομή και την ερευνητική δραστηριότητα, αλλά και την παροχή υπηρεσιών στους κατοίκους της Νοτιοδυτικής Ελλάδας. Οι επισκέψεις των μαθητών θα πραγματοποιηθούν την 6η Μαΐου 2011 στα αντίστοιχα εργαστήρια στο κτήριο Προκλινικών Λειτουργιών του Ιατρικού Τμήματος 9.00π.μ-13μ.μ

Το Παράρτημα Πάτρας της Π.Ε.Β δραστηριοποιείται εδώ και μερικά χρόνια προσπαθώντας, να ενημερώσει σωστά τους πολίτες σε σύγχρονα θέματα  υγείας, περιβάλλοντος κ. α, που τους απασχολούν και να ενημερώσει και τους μαθητές για τις σύγχρονες κατακτήσεις της Μοριακής Βιολογίας ανοίγοντας τον δρόμο άμεσης επικοινωνίας με τα σχολεία προσκαλώντας και ενθαρρύνοντας τους βιολόγους καθηγητές να διοργανώνουν τέτοιες επισκέψεις.

Δυστυχώς στην χώρα μας, οι Βιοεπιστήμες  και συγκεκριμένα η Βιολογία απαξιώνεται σε μια εποχή που στο υπόλοιπο κόσμο κατέχει εξέχουσα θέση, αφού μας παρέχει τα εργαλεία για την κατανόηση του έμβιου κόσμου, αλλά και αυτού του ίδιου του οργανισμού μας.

Είναι λυπηρό, αλλά και άξιον απορίας, πως είναι δυνατόν στην κοινωνία του 21ου αιώνα η Διδασκαλία της Βιολογίας στο Λύκειο να μειώνεται δραστικά με τον χαρακτηρισμό της ως  επιλεγόμενου μαθήματος στη Β' και Γ΄Λυκείου.

Στην σύγχρονη κοινωνία, οι σημερινοί μαθητές θα είναι οι αυριανοί πολίτες. Πολίτες μη ενημερωμένοι και ευαισθητοποιημένοι, για την ζωή τους, το περιβάλλον τους για την υγεία τους. Πολίτες, που, όμως καλούνται από τους αρμόδιους να ευαισθητοποιηθούν και να ανταποκριθούν στην προστασία του περιβάλλοντος  στην χρησιμοποίηση της πράσινης ενέργειας, στην ορθολογική χρήση των φαρμάκων κ.α.

Πως, όμως, θα υπάρξουν ευαίσθητοι πολίτες, αν δεν γνωρίζουν και είναι έρμαια ανώνυμης και ανεύθυνης πληροφόρησης;

Η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων προσπαθεί με παρεμβάσεις της στους αρμόδιους να προλάβει και να τους πείσει για την ανάγκη παροχής σωστής, υπεύθυνης γνώσης και πληροφόρησης των αυριανών πολιτών.

Ελπίζουμε και ευελπιστούμε, οι αρμόδιοι να αναλογιστούν τις ευθύνες τους σε αυτό.

Το Παράρτημα Πάτρας της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων

Επείγουσα ανακοίνωση της Επιτροπής Παιδείας της ΠΕΒ

Αγαπητές συναδέλφισσες/φοι

στο πλαίσιο της εκδήλωσης βράβευσης που θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 18 Οκτωβρίου, ώρα  6.30 στο κεντρικό κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών (Πανεπιστημίου 30)

θα συζητηθεί και το προσχέδιο αλλαγών στο Λύκειο, σύμφωνα με το οποίο η θέση της Βιολογίας είναι ιδιαίτερα ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΜΕΝΗ.

Κάτω απο τις παρούσες συνθήκες η συμμετοχή  όλων των συναδέλφων - ειδικά της Β/θμιας- είναι εξαιρετικά ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ !!!

Θέσεις Εκπαίδευσης

ΠΜΣ: "Η Διδακτική των Βιοεπιστημών"

26 Ιουλίου 2017
ΠΜΣ: "Η Διδακτική των Βιοεπιστημών"

Το Τμήμα Μοριακής Βιολογίας & Γενετικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης καλεί τους ενδιαφερόμενους να υποβάλουν υποψηφιότητα για την παρακολούθηση, το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018, του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ), με τίτλο : «Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΒΙΟΕΠΙΣΤΗΜΩΝ». Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται, να υποβάλουν φάκελο υποψηφιότητας στη Γραμματεία του Τμήματος Μοριακής Βιολογίας & Γενετικής...

Θέσεις Εργασίας

Δύο θέσεις για Βιολόγους στην Προκήρυξη του ΑΣΕΠ (7Κ/2017)

02 Ιουλίου 2017
Δύο θέσεις για Βιολόγους στην Προκήρυξη του ΑΣΕΠ (7Κ/2017)

Εκδόθηκε η προκήρυξη 7Κ/2017 από τον ΑΣΕΠ. Περιλαμβάνει 2 θέσεις και για Βιολόγους, σχετικές με το περιβάλλον στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Υποβολή αιτήσεων 11 έως 26 Ιουλίου 2017. Δείτε τον πίνακα κατανομής των θέσεων της προκήρυξης. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την προκήρυξη, ακολουθήστε το σύνδεσμο του ΑΣΕΠ.

Επιμορφώσεις

Η Ιατρική μέσα από το Μικροσκόπιο

26 Ιουλίου 2017
Η Ιατρική μέσα από το Μικροσκόπιο

Σας γνωρίζουμε το σχετικό ενημερωτικό υλικό που αφορά την έναρξη του νέου κύκλου Προγράμματος “ Η Ιατρική μέσα απότο Μικροσκόπιο ”, του Καθηγητή κου Λάζαρη, προκειμένου να λάβουν γνώση οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι καταρτιζόμενοι. To Πρόγραμμα Συμπληρωματικής εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης στο εκπαιδευτικό αντικείμενο η "Ιατρική μέσα από το Μικροσκόπιο" πραγματοποιείται από...