Άρθρα για την Παιδεία

24ο τεύχος Science in School

E-mail Εκτύπωση PDF

Κυκλοφόρησε το 24ο τεύχος του Science in School  του ευρωπαικού περιοδικού που συνδέει κατά μοναδικό τρόπο τα σύγχρονα επιστημονικά επιτεύγματα με την σχολικά πράξη, ενώ παράλληλα περιέχει εφικτά παιδαγωγικά παραδείγματα για την καθημερινή πρακτική, περιγράφει καριέρες επιστημόνων, προβάλλει εκπαιδευτικά εργαλεία και συνδέει με υποδειγματικό τρόπο την έρευνα με την σχολική διδασκαλία (ένα βασικό ζητούμενο για την χώρα μας).

Τελευταία Ενημέρωση ( Τρίτη, 25 Σεπτεμβρίου 2012 15:30 )

Στον δρόμο του Δαρβίνου

E-mail Εκτύπωση PDF

Στον δρόμο του Δαρβίνου: Αναδημοσίευση του άρθρου του Προέδρου του Τμήματος Βιολογίας του Α.Π.Θ. κου Χαρίτωνα Χιντήρογλου, από την εφημερίδα Νέα (29/8/11).

Είναι λάθος η υποβάθμιση του μαθήματος της Βιολογίας στα σχολεία

Πρόπερσι ήταν το Ετος Δαρβίνου - και το γιορτάσαμε. Πέρυσι ήταν το Ετος της Βιοποικιλότητας - και επίσης το γιορτάσαμε δεόντως. Η συζήτηση για την οικολογία δεσπόζει όλο και περισσότερο σε ολόκληρο τον κόσμο. Το ατύχημα της Φουκουσίμα στρέφει την ανθρωπότητα να επανεξετάσει τις ενεργειακές πηγές. Στην Ελλάδα μιλάμε για πράσινη ανάπτυξη, που προϋποθέτει αναπροσανατολισμό της παραγωγικής βάσης και, πάντως, την εμβάθυνση της γνώσης των βιολογικών συστημάτων. Οι ανάγκες της κοινωνίας μας, ωστόσο, δεν φαίνεται να καθρεφτίζονται στον κεντρικό σχεδιασμό. Η Βιολογία, στη βασική εκπαίδευση, αντί να αναβαθμίζεται περιθωριοποιείται. Είναι λογικό;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η παιδεία της χώρας σε όλα της τα επίπεδα χρειάζεται μια αναδόμηση, μια επικαιροποίηση, ίσως και έναν εκ βάθρων αναπροσανατολισμό. Το ότι ο ρόλος της εκπαίδευσης, σε γενικές γραμμές, είναι να συμβάλλει στη διαμόρφωση της κοινωνικής συνείδησης των αυριανών πολιτών είναι επίσης κάτι χιλιοειπωμένο. Δυστυχώς, όμως, το καθ' ύλην αρμόδιο υπουργείο Παιδείας δεν δείχνει να έχει κατανοήσει ορισμένα θεμελιώδη ζητήματα για την ουσιαστική αναβάθμιση της παιδείας των αυριανών συμμάχων της βιώσιμης ανάπτυξης και της βιωσιμότητας των πολιτών του έθνους. Ενώ ως πρώτο μέλημα μιας σύγχρονης παιδείας κρίνεται η σύνδεσή της με τα προτάγματα της βιώσιμης ανάπτυξης, το υπουργείο περί άλλα τυρβάζει.

Σε μια εποχή όπου τα στερεότητα και τα προπύργια της καταναλωτικής κοινωνίας καταρρέουν το ένα μετά το άλλο, όπου τα ζητούμενα της βιώσιμης ανάπτυξης και της εφαρμογής των διεθνών συνθηκών αλλά και των συμβάσεων για την προστασία της βιοποικιλότητας έχουν μετατραπεί σε Κασσάνδρες για το μέλλον του πλανήτη, το υπουργείο υποβαθμίζει το περιεχόμενο της επιστήμης της Βιολογίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Με άλλα λόγια, την εποχή όπου οι προκλήσεις των κλιματικών αλλαγών, τα ζητούμενα του ευ ζην, των φυσικών καταστροφών, των καθοριστικών προκλήσεων της τεχνολογίας (δείτε, π.χ., την πυρηνική καταστροφή της Φουκουσίμα), της ολοένα αυξανόμενης φτώχειας στον πλανήτη, των μεγαλύτερων μεταναστευτικών ρευμάτων στην ιστορία του homo sapiens, των διατροφικών αλλαγών και αναγκών, της αύξησης του παγκόσμιου πληθυσμού, των επιδημιών κ.ά., εμείς ως κράτος επιλέγουμε την επιβολή σιωπητηρίου στη γνώση των βιολογικών συστημάτων. Επιλέγουμε, δηλαδή, να σβήσουμε από το λεξικό της καθημερινότητάς μας όρους και κώδικες επικοινωνίας, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι με το μέλλον των παιδιών. Ορους και έννοιες όπως είναι η εξέλιξη, η οικολογία, η μοριακή βιολογία, το DNA, η ταξινόμηση, ο μικροβιόκοσμος, η βιοποικιλότητα, η ρύπανση, η βιοτεχνολογία, η αειφορία και άλλες συναφείς, έννοιες που επί της ουσίας συνεισφέρουν στην ανόρθωση του ανθρώπινου γίγνεσθαι.

Δεν πρόλαβε να στεγνώσει το μελάνι στο τυπογραφείο της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως, δεν πρόλαβε δηλαδή να ισχύσει ο νόμος περί προστασίας της βιοποικιλότητας, και το υπουργείο Παιδείας επέλεξε την υποβάθμισή του, ενώ θα έπρεπε να το εντάξει στην ύλη της Βιολογίας.

Από ό,τι διαφαίνεται, οι αρμόδιοι δεν τόλμησαν να προχωρήσουν στην αναπροσαρμογή της ύλης της Βιολογίας ώστε να αποτελεί θεμελιώδες μάθημα, που θα παίζει ενοποιητικό ρόλο όλων των άλλων κορυφαίων επιστημονικών κλάδων. Αντίθετα, φαίνεται ότι προτιμούν την αποδυνάμωσή της. Πώς όμως θα γίνει δυνατή η ουσιαστική ανάπτυξη της κοινωνικής συνείδησης των αυριανών πολιτών, αν δεν την ενισχύσει το κράτος με έννοιες όπως αυτή του οικολογικού αποτυπώματος; Αν δεν διδαχθούν οι μαθητές, οι αυριανοί πολίτες της χώρας, ποιοι είναι οι δρόμοι της βιώσιμης ανάπτυξης; Πώς θα πεισθούν για τη βιώσιμη ανάπτυξη αν δεν έχουν προηγουμένως διδαχθεί τι περιέχει η έννοια της βιωσιμότητας; Και πώς θα κατανοήσουν την έννοια της βιωσιμότητας αν δεν μάθουν τι σημαίνει βιολογία, τι εξελικτική βιολογία και τι κοινωνιοβιολογία; Δεν αντιλαμβάνονται οι αρμόδιοι πως δεν είναι τυχαίο ότι στην εποχή μας χρησιμοποιείται σε πλήθος εννοιών το πρόθεμα «βιο-», που προσδιορίζει λέξεις όπως βιοηθική, βιοπολιτική, βιοαντίληψη κ.ο.κ.

Είναι θλιβερό το γεγονός ότι, ενώ μέχρι πρόπερσι όλος ο κόσμος γιόρταζε το ΄Ετος Δαρβίνου, πέρυσι το Παγκόσμιο Ετος Βιοποικιλότητας και φέτος, το 2011, στην απαρχή της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα, η κυβέρνηση που συνεχίζει να επικαλείται την πράσινη ανάπτυξη, επί της ουσίας ενταφιάζει ένα βασικό θεμέλιο της γνώσης και συνάμα της σοφίας του αυριανού βιο-κόσμου. Ενδεχομένως να χρειάζεται η δεύτερη ανάγνωση μιας απόφασης, η αλλαγή της οποίας θα αποβεί χωρίς αμφιβολία υπέρ του κοινωνικού συνόλου.

Διότι η κατεύθυνση της κοινωνίας μας, των οικονομιών μας, οι προοπτικές της ανάπτυξης της χώρας δεν μπορούν να ταυτίζονται με τον «ενταφιασμό» της Βιολογίας στη βασική εκπαίδευση.

Ο Χαρίτων Χιντήρογλου είναι καθηγητής Θαλάσσιας Βιολογίας στο Τμήμα Βιολογίας του ΑΠΘ, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

Τελευταία Ενημέρωση ( Τρίτη, 30 Αυγούστου 2011 04:20 )

Εγγραφείτε στην ΠΕΒ και πάρτε μέρος στις ομάδες εργασίας της. Η προσπάθεια που καταβάλλεται, έχει την ανάγκη της συμμετοχής όλων μας!!!

Δίκτυο Μεταπτυχιακών Φοιτητών στις Βιοεπιστήμες

Συμμετάσχετε στο Πανελλήνιο Δίκτυο Μεταπτυχιακών Φοιτητών στις Βιοεπιστήμες !!!

Υποβολή άρθρων, ειδήσεων, ανακοινώσεων, κλπ.

Στη διεύθυνση  ηλεκτρονικού  ταχυδρομείου: grammateia@gmail.com