Παιδεία

Ενδεικτικές απαντήσεις σε Βιολογία Προσανατολισμού & Γεν...

Ενδεικτικές απαντήσεις σε Βιολογία Προσανατολισμού & Γενικής Παιδείας από την ΠΕΒ στην τηλεόραση της ΕΡΤ

Οι προτεινόμενες απαντήσεις στα θέματα της Βιολογίας Προσανατολισμού και Γενικής Παιδείας από την Επιτροπή Παιδείας της ΠΕΒ για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις 2017. Καλεσμένη στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ η...

Βιολογία Γενικής Παιδείας: Θέματα και Απαντήσεις, Πανελλαδικ...

Βιολογία Γενικής Παιδείας: Θέματα και Απαντήσεις, Πανελλαδικές 2017

Σήμερα Παρασκευή 16/6/2017 πραγματοποιήθηκε η πανελλαδική εξέταση στο μάθημα της Βιολογίας Γενικής Παιδείας σε Ημερήσια και Εσπερινά Λύκεια. Μπορείτε να δείτε παρακάτω τα θέματα και τις προτεινόμενες απαντήσεις της Επιτροπής...

Βιολογία Προσανατολισμού: Θέματα και Απαντήσεις, Πανελλαδικέ...

Βιολογία Προσανατολισμού: Θέματα και Απαντήσεις, Πανελλαδικές 2017

Σήμερα Παρασκευή 16/6/2017 πραγματοποιήθηκε η πανελλαδική εξέταση στο μάθημα της Βιολογίας Προσανατολισμού σε Ημερήσια και Εσπερινά Λύκεια. Μπορείτε να δείτε παρακάτω τα θέματα και τις προτεινόμενες απαντήσεις της Επιτροπής Παιδείας...

Διάκριση του Πειραματικού ΓΕ.Λ. Πατρών σε διαγωνισμό συγγραφ...

Διάκριση του Πειραματικού ΓΕ.Λ. Πατρών σε διαγωνισμό συγγραφής άρθρου του περιοδικού Science in School

Τη δεύτερη θέση (κατηγορία 16+) στο μαθητικό διαγωνισμό συγγραφής άρθρου ‘The search for the strangest species on Earth’ του περιοδικού Science in School κέρδισε μαθητική ομάδα της Γ’ Λυκείου του...

Θέατρο Τεκμηρίωσης | "Μόνο ένα άσπρο φως"

Θέατρο Τεκμηρίωσης | "Μόνο ένα άσπρο φως"

Πρόσκληση στη θεατρική παράσταση «Μόνο ένα άσπρο φως», την Παρασκευή, 16/6/2017, ώρα 20.30, στο θέατρο του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης», Πειραιώς 206, στον Ταύρο www.mcf.gr Η παράσταση είναι το αποτέλεσμα της...

Διάκριση του 4ου ΓΕΛ στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό EDU - ARCTIC,...

Διάκριση του 4ου ΓΕΛ στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό EDU - ARCTIC, Δεκαήμερη επίσκεψη μαθήτριας στον Αρκτικό Κύκλο!

Στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό EDU ARCTIC 2017 διακρίθηκε πρόσφατα μαθήτρια του 4ου ΓΕΛ Καρδίτσας. Το EDU- ARCTIC είναι ένα ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό πρόγραμμα εξοικείωσης των μαθητών στις επιστήμες STEM (STEM: Science, technology,...

Περιβάλλον

Αναγόρευση Επίτιμου Διδάκτορα, Καθηγητής Arne Strid

Αναγόρευση Επίτιμου Διδάκτορα, Καθηγητής Arne Strid

O Τομέας Βοτανικής, το Τμήμα Βιολογίας και η Σύγκλητος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών θα τιμήσουν τον διαπρεπή ερευνητή της ελληνικής χλωρίδας Καθηγητή Arne Strid, απονέμοντάς του τον τίτλο...

Επιστολή ΠΕΒ για το άρθρο 59 του Σχεδίου Νόμου

Επιστολή ΠΕΒ για το άρθρο 59 του Σχεδίου Νόμου

Επιστολή της ΠΕΒ προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και τροφίμων που αφορά τις απόψεις της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων για το άρθρο 59 του ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ «ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ, ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ...

Άμεση απειλή για το προστατευόμενο δέλτα του ποταμού Αχέροντ...

Άμεση απειλή για το προστατευόμενο δέλτα του ποταμού Αχέροντα

Το προστατευόμενο δέλτα του Αχέροντα απειλείται άμεσα με εξαφάνιση, από μεγάλα αποστραγγιστικά έργα. Το αποστραγγιστικό – αρδευτικό έργο Βαθυπέδου Αμμουδιάς και Βαλανιδορράχης έκτασης περίπου 7.000 στρεμμάτων έχει ήδη ξεκινήσει. Το...

Περιβαλλοντικό έγκλημα στα στενά του Νέστου

Περιβαλλοντικό έγκλημα στα στενά του Νέστου

Περιβαλλοντικό έγκλημα με διεθνείς διαστάσεις στα στενά του Νέστου! Έξι δηλητηριασμένα σπάνια μεγάλα αρπακτικά πουλιά βρέθηκαν γύρω από δύο σκοτωμένα με όπλο άγρια άλογα στα Στενά Νέστου, μία περιοχή εξαιρετικής...

Ανεξέλεγκτη η δράση λαθροθήρων στο Εθνικό Πάρκο Πρεσπών, κατ...

Ανεξέλεγκτη η δράση λαθροθήρων στο Εθνικό Πάρκο Πρεσπών, καταγγέλουν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις

Η ανεξέλεγκτη δράση των λαθροθήρων στο Εθνικό Πάρκο Πρεσπών έχει ξεπεράσει κάθε όριο. Δεν πρόκειται πλέον για μεμονωμένα περιστατικά, αλλά για μόνιμη τακτική. Δείτε το σχετικό δελτίο τύπου.

Δελτίο Τύπου του Συλλόγου Ιχθυολόγων Δημοσίου

Δελτίο Τύπου του Συλλόγου Ιχθυολόγων Δημοσίου

Δελτίο Τύπου του Συλλόγου Ιχθυολόγων Δημοσίου σχετικά με την επαναφορά του τομέα Αλιείας στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Για τον Πανελλήνιο Σϋλλογο Ιχθυολόγων Δημοσίου Η Πρόεδρος του ΔΣ Ελπίδα...

Υγεία

Έρευνα της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής

Έρευνα της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής

Η Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής διενεργεί πανελλαδική έρευνα, με σκοπό την καταγραφή των στάσεων της ελληνικής κοινωνίας σε βασικά ζητήματα που αφορούν την κοινωνική πρόσληψη της τεχνολογίας στις Βιολογικές Επιστήμες και...

Η επιτυχής παρέμβαση της ΠΕΒ για το Κλινικό Επίδομα

Η επιτυχής παρέμβαση της ΠΕΒ για το Κλινικό Επίδομα

Η έγκαιρη και επιτυχής παρέμβαση της ΠΕΒ οδηγεί σε καταβολή του Κλινικού Επιδόματος και σε Βιολόγους, Βιοχημικούς και Κλινικούς Χημικούς. Διαπιστώθηκε πως στους δικαιούχους του κλινικού επιδόματος ΔΕΝ περιλαμβάνονταν οι...

Εκπομπή ΕΤ3 Ζ. Σκούρας

Εκπομπή ΕΤ3 Ζ. Σκούρας

Για το πιο πολύπλοκο φαινόμενο που αντιμετώπισε ποτέ ο ανθρώπινος νους, το φαινόμενο της ζωής, μίλησε ο καθηγητής Γενετικής του ΑΠΘ κ. Ζαχαρίας Σκούρας στον δημοσιογράφο (και συνάδελφο) Κώστα Μπλιάτκα...

Ανακοίνωση της ΠΕΒ για Αλλαγές στους Οργανισμούς των Νοσοκομ...

Ανακοίνωση της ΠΕΒ για Αλλαγές στους Οργανισμούς των Νοσοκομείων

Aγαπητοί συνάδελφοι, συνημμένα έγγραφο που αφορά την "Τοποθέτηση της ΠΕΒ στις προτάσεις του Υπουργείου Υγείας για αλλαγές στους Οργανισμούς των Νοσοκομείων".

Συνεδρίαση για Επιτροπής Υγείας

Συνεδρίαση για Επιτροπής Υγείας

Συνάντηση της Επιτροπής Υγείας στα γραφεία της ΠΕΒ, Τετάρτη 15/2/2017 ώρα 4μμ. Ανακοίνωση σχετικά με την συνάντηση. Σχέδιο νόμου για αναμόρφωση νοσοκομείων.

Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής - Συζήτηση στη Βουλή

on 12 Ιανουαρίου 2017
Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής - Συζήτηση στη Βουλή

Συζήτηση στη Βουλή για το έργο της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής - Η ρύθμιση των σύγχρονων εφαρμογών της Γενετικής στον άνθρωπο. Δείτε το βίντεο της συζήτησης από την ιστοσελίδα της Βουλής.

Η "αποβολή" της Βιολογίας

Άρθρο στην εφημερίδα «το Βήμα» του κ. Σταμάτη Ν. Αλαχιώτη, καθηγητή Γενετικής, πρώην προέδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (22/5/2011).

Όλο και περισσότερο γίνεται αποδεκτό ότι αν ο 19ος αιώνας ήταν ο αιώνας της λογικής, ο 20ός ο αιώνας της φαντασίας, ο 21ος είναι ο αιώνας της Βιολογίας, της Βιοϊατρικής, της Βιοτεχνολογίας και μαζί µε τη μικροηλεκτρονική αποτελούν τους πυλώνες της επιστημονοτεχνολογικής προόδου, του σύγχρονου πολιτισμού µας. Από την εποχή που η διδασκαλία της Βιολογίας εστιαζόταν εν πολλοίς σε θέματα, όπως λ.χ. η μάθηση του φασίολου, έχουν περάσει μερικά «έτη φωτός», µε τη ζωή µας να έχει επηρεαστεί ολοκληρωτικά από την πρόοδο αυτή.

Χωρίς όμως τη σημαντική βιολογική γνώση και σκέψη, που πρέπει να καλλιεργείται στην κρίσιμη ηλικία του σχολείου, χωρίς οι μαθητές να έχουν ευαισθητοποιηθεί για τις στοιχειώδεις δυνατότητες των τεκταινομένων στον χώρο της Βιολογίας, δεν θα μπορούν να κατανοήσουν πλήρως τον κόσμο τους, δεν θα είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται τη σημασία των εφαρμογών της νέας γνώσης, δεν θα μπορούν να σχετίζουν το βιολογικό υπόβαθρο της ζωής µε το ανθρωπιστικό, δεν θα έχουν δηλαδή µια ολιστική αντίληψη της ζωής. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο ούτε η πολυπολιτισμικότητα που είναι κανόνας στο ελληνικό σχολείο και την κοινωνία της εποχής µας μπορεί να κατανοηθεί µε δυσάρεστες προεκτάσεις προς ρατσιστικές λ.χ. θεωρήσεις, ούτε η σημαντικότητα της προστασίας του κακοδιαχειριζόμενου περιβάλλοντος μπορεί να γίνει αντιληπτή.

Σε αυτή λοιπόν τη νέα εποχή η κάθε υποβάθμιση του μαθήματος της Βιολογίας στο σχολείο γυρνά πίσω το ρολόι. Γι’ αυτό χρειάζεται µια νέα ματιά στο μερίδιο των μαθημάτων, των φυσικών επιστημών στο σχολικό πρόγραμμα, χωρίς την υποβάθμιση κανενός, αλλά μέσα από µια χρυσή τομή µε την οποία μπορεί να βρεθεί η καλύτερη αξιοποίησή τους. Άλλωστε όταν στην Ευρωπαϊκή Ένωση παρατηρείται πρόβλημα στην προσέλκυση φοιτητών από τις φυσικές επιστήμες και γίνεται προσπάθεια αναβάθμισής τους, πώς μπορούμε εμείς να σκεφτόμαστε υποβάθμιση του συνδετικού κρίκου τους που είναι η Βιολογία στην οποία τα βιοχημικά και βιοφυσικά φαινόμενα είναι θεμελιώδη; Είναι αυτονόητο ότι κάτι πρέπει να γίνει για να µην πρωτοτυπήσουμε πάλι αρνητικά ως χώρα.

Δεν είναι ο χώρος αυτός ο κατάλληλος για την ανάπτυξη συγκεκριμένων προτάσεων, αλλά ένας αριθμός λ.χ. 5 υποχρεωτικών μαθημάτων είναι από τη φύση του αυθαίρετος. Χωρίς παιδαγωγικό-εκπαιδευτικό προβληματισµό και λύση το όλο σύστημα υποφέρει. Η παιδαγωγική διάσταση π.χ. που αφορά τη σημαντικότητα του μαθήματος της Βιολογίας στο σχολείο έγκειται στη συμβολή της ως σοβαρής παραμέτρου σύνδεσης, όχι µόνο φυσικών και χημικών φαινομένων µε τη ζωή, αλλά και κοινωνικών, ανθρωπιστικών κ.ά. σε µια ολιστική προσφορά και κατάκτηση της γνώσης. Η εκπαιδευτική διάσταση αφορά όχι µόνο τις μεθόδους διδασκαλίας και την επιλογή των περιεχομένων που δεν είναι επίσης του παρόντος, αλλά τον ελάχιστο απαιτούμενο χρόνο διδασκαλίας για να µη μιλάμε για µια αποσπασματική και κατακερματισμένη βιολογική γνώση που σύγχυση θα προκαλεί περισσότερο παρά μάθηση.

Ηχηρό παράδειγμα ένας πτυχιούχος βιολόγος από τις ΗΠΑ, ο οποίος ήρθε να εξεταστεί στη Γενετική στο πλαίσιο αναγνώρισης ισοτιμίας και αντιστοιχίας του πτυχίου του µε το πτυχίο Βιολογίας των ελληνικών πανεπιστημίων. Όταν όμως τον ρωτήσαμε το πιο απλό, αν ήξερε δηλαδή τους νόμους Μέντελ, του πατέρα της Γενετικής, µας αποστόμωσε λέγοντας ότι δεν τους γνωρίζει, διότι δεν είχε επιλέξει το μάθημα της Γενετικής στο Πανεπιστήμιο που είχε φοιτήσει! Ανάλογα θα συμβούν και µε τους μαθητές µας αν το σύστημα επιλογής ορισμένων μαθημάτων οδηγεί στην προσφορά και κατάκτηση κατακερματισμένης γνώσης, η οποία τελικά δεν συνιστά γνώση. Το ερώτημα λοιπόν είναι τι θέλουμε και είναι απλό. Οι έχοντες την ευθύνη μπορούν να βρουν λύσεις προτού «ανακαλύψουμε» πάλι εκ των υστέρων ότι έγινε λάθος.

Όπως γίνεται τόσα χρόνια π.χ. µε το κεφάλαιο της Εξέλιξης, το οποίο, εκτός ενός μικρού εισαγωγικού μέρους του που προστέθηκε πέρυσι, δεν βρίσκεται ολόκληρο στη διδακτέα και εξεταστέα ύλη των πανελλαδικών εξετάσεων, παρά και τις προσωπικές µας προσπάθειες όταν ήμασταν στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Όπως συμβαίνει και µε τη βιοηθική προσέγγιση των γενετικά τροποποιημένων οργανισμών, που προσφέρεται ακροθιγώς, χωρίς να συμβάλλει στη διαμόρφωση των αναγκαίων αξιών και στάσεων των μαθητών ως καταναλωτών-πολιτών για τα μεταλλαγμένα νεοφανή τρόφιμα. Η κατανόηση της ζωής όμως πρέπει να αντανακλά την προσπάθεια απόκτησης της απαραίτητης βιολογικής γνώσης για να καλλιεργηθούν αποτελεσματικότερα και οι ανθρωπιστικές στάσεις και αξίες και συνακόλουθα η ατομική, συλλογική και κοινωνική υπευθυνότητα, απαραίτητη, περισσότερο από ποτέ στην αντιμετώπιση της χαοτικής πορείας που βρίσκεται ο κόσμος µας και ιδιαίτερα η χώρα µας.

Πηγή: Εφημερίδα το ΒΗΜΑ

Θέσεις Εκπαίδευσης

Παράταση προθεσμίας υποβολής Αιτήσεων για το Π.Μ.Σ. "Οικολογία κα...

21 Ιουνίου 2017
Παράταση προθεσμίας υποβολής Αιτήσεων για το Π.Μ.Σ. "Οικολογία και Διαχείριση Βιοποικιλότητας"

Δόθηκε παράταση της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων, για το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών "Οικολογία και Διαχείριση Βιοποικιλότητας", μέχρι τις 31 Ιουλίου 2017. Για περισσότερες πληροφορίες, σχετικά με το συγκεκριμένο Π.Μ.Σ. του ΕΚΠΑ, που θα λειτουργήσει για πρώτη φορά το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018, ανατρέξτε σε προηγούμενο άρθρο της ιστοσελίδας μας.

Θέσεις Εργασίας

Wildlife Hazard Management Officer στην Fraport

20 Ιουνίου 2017
Wildlife Hazard Management Officer στην Fraport

Διαθέσιμη θέση εργασίας Wildlife Hazard Management Officer στον τομέα Safety and Performance της εταιρείας Fraport. Για αποστολή Βιογραφικού ακολουθήστε το σύνδεσμο της εταιρείας.

Επιμορφώσεις

Εκδηλώσεις Επιστήμης & Τεχνολογίας με αφορμή το Θερινό Ηλιοστάσιο...

13 Ιουνίου 2017
Εκδηλώσεις Επιστήμης & Τεχνολογίας με αφορμή το Θερινό Ηλιοστάσιο στο Ιδρυμα Ευγενίδου

Συνάντηση Επιστήμης και Τεχνολογίας, που για 6η συνεχή χρονιά διοργανώνουν οι βιβλιοθήκες του Ιδρύματος Ευγενίδου, του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ), του Δήμου Καλλιθέας, του Δήμου Π. Φαλήρου, καθώς επίσης οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες του Παντείου και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 20 Ιουνίου 2017. Σε δύο δωρεάν προβολές...