Παιδεία

Δράση του 4ου ΓΕΛ Καρδίτσας με το EMBL, αφιερωμένη στη μνήμη...

Δράση του 4ου ΓΕΛ Καρδίτσας με το EMBL, αφιερωμένη στη μνήμη του Φ. Καφάτου

Σαράντα (40) περίπου μαθητές της Γ’ τάξης του 4ου ΓΕΛ Καρδίτσας είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στην διαδικτυακή διάλεξη, μέσω portal, που διοργάνωσε το Ευρωπαϊκό Ερευνητικό Κέντρο Μοριακής Βιολογίας (European...

Χρυσό μετάλλιο στην ελληνική ομάδα, Διεθνής Διαγωνισμός Συνθ...

Χρυσό μετάλλιο στην ελληνική ομάδα, Διεθνής Διαγωνισμός Συνθετικής Βιολογίας iGEM, ΜΙΤ

Το χρυσό μετάλλιο στον Διαγωνισμό Συνθετικής Βιολογίας iGEM (Ιnternational Genetically Engineered Machine) 2017, στο World Cup of Science του MIT, απέσπασαν προπτυχιακοί φοιτητές και καθηγητές του ΑΠΘΗ εντεκαμελής ελληνική ομάδα...

Προκήρυξη Ερευνητικών Έργων ΕΛΙΔΕΚ

Προκήρυξη Ερευνητικών Έργων ΕΛΙΔΕΚ

1η ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΕΛΙΔΕΚΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΜΕΛΩΝ ΔΕΠ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΞΙΑΣ Ο διευθυντής του ΕΛΙΔΕΚ καλεί τα ενδιαφερόμενα μέλη ΔΕΠ και τους/τις ενδιαφερόμενους/μενες...

Ψήφισμα για το θάνατο του Καθηγητή Καφάτου

Ψήφισμα για το θάνατο του Καθηγητή Καφάτου

Αγαπητοί συνάδελφοι, σας ενημερώνουμε σχετικά με το ψήφισμα για το θάνατο του καθηγητή Φώτη Καφάτου, που πραγματοποιήθηκε από το Τμήμα Βιολογίας της Σχολής Θετικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Απάντηση Επιστημονικών Ενώσεων ΦΕ στον Υπουργό Παιδείας

Απάντηση Επιστημονικών Ενώσεων ΦΕ στον Υπουργό Παιδείας

Η απάντηση των Επιστημονικών Ενώσεων Φυσικών Επιστημών στην συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας κ. Γαβρόγλου, που αφορά το σχέδιο για το "Νέο Λυκειο". Μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ.

Επιστολή Διαμαρτυρίας Επ. Ενώσεων για Αλλαγές Εκπαιδευτικού

Επιστολή Διαμαρτυρίας Επ. Ενώσεων για Αλλαγές Εκπαιδευτικού

Επιστολή διαμαρτυρίας των επιστημονικών ενώσεων των φυσικών επιστημών για τις προτεινόμενες αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα. Κοινοποιούμε την επιστολή διαμαρτυρίας που απέστειλαν στον πρωθυπουργό οι Επιστημονικές Ενώσεις των Φυσικών Επιστημών και...

Περιβάλλον

Αναγόρευση Επίτιμου Διδάκτορα, Καθηγητής Arne Strid

Αναγόρευση Επίτιμου Διδάκτορα, Καθηγητής Arne Strid

O Τομέας Βοτανικής, το Τμήμα Βιολογίας και η Σύγκλητος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών θα τιμήσουν τον διαπρεπή ερευνητή της ελληνικής χλωρίδας Καθηγητή Arne Strid, απονέμοντάς του τον τίτλο...

Επιστολή ΠΕΒ για το άρθρο 59 του Σχεδίου Νόμου

Επιστολή ΠΕΒ για το άρθρο 59 του Σχεδίου Νόμου

Επιστολή της ΠΕΒ προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και τροφίμων που αφορά τις απόψεις της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων για το άρθρο 59 του ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ «ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ, ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΙΣ...

Άμεση απειλή για το προστατευόμενο δέλτα του ποταμού Αχέροντ...

Άμεση απειλή για το προστατευόμενο δέλτα του ποταμού Αχέροντα

Το προστατευόμενο δέλτα του Αχέροντα απειλείται άμεσα με εξαφάνιση, από μεγάλα αποστραγγιστικά έργα. Το αποστραγγιστικό – αρδευτικό έργο Βαθυπέδου Αμμουδιάς και Βαλανιδορράχης έκτασης περίπου 7.000 στρεμμάτων έχει ήδη ξεκινήσει. Το...

Περιβαλλοντικό έγκλημα στα στενά του Νέστου

Περιβαλλοντικό έγκλημα στα στενά του Νέστου

Περιβαλλοντικό έγκλημα με διεθνείς διαστάσεις στα στενά του Νέστου! Έξι δηλητηριασμένα σπάνια μεγάλα αρπακτικά πουλιά βρέθηκαν γύρω από δύο σκοτωμένα με όπλο άγρια άλογα στα Στενά Νέστου, μία περιοχή εξαιρετικής...

Ανεξέλεγκτη η δράση λαθροθήρων στο Εθνικό Πάρκο Πρεσπών, κατ...

Ανεξέλεγκτη η δράση λαθροθήρων στο Εθνικό Πάρκο Πρεσπών, καταγγέλουν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις

Η ανεξέλεγκτη δράση των λαθροθήρων στο Εθνικό Πάρκο Πρεσπών έχει ξεπεράσει κάθε όριο. Δεν πρόκειται πλέον για μεμονωμένα περιστατικά, αλλά για μόνιμη τακτική. Δείτε το σχετικό δελτίο τύπου.

Δελτίο Τύπου του Συλλόγου Ιχθυολόγων Δημοσίου

Δελτίο Τύπου του Συλλόγου Ιχθυολόγων Δημοσίου

Δελτίο Τύπου του Συλλόγου Ιχθυολόγων Δημοσίου σχετικά με την επαναφορά του τομέα Αλιείας στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Για τον Πανελλήνιο Σϋλλογο Ιχθυολόγων Δημοσίου Η Πρόεδρος του ΔΣ Ελπίδα...

Υγεία

Έρευνα της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής

Έρευνα της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής

Η Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής διενεργεί πανελλαδική έρευνα, με σκοπό την καταγραφή των στάσεων της ελληνικής κοινωνίας σε βασικά ζητήματα που αφορούν την κοινωνική πρόσληψη της τεχνολογίας στις Βιολογικές Επιστήμες και...

Η επιτυχής παρέμβαση της ΠΕΒ για το Κλινικό Επίδομα

Η επιτυχής παρέμβαση της ΠΕΒ για το Κλινικό Επίδομα

Η έγκαιρη και επιτυχής παρέμβαση της ΠΕΒ οδηγεί σε καταβολή του Κλινικού Επιδόματος και σε Βιολόγους, Βιοχημικούς και Κλινικούς Χημικούς. Διαπιστώθηκε πως στους δικαιούχους του κλινικού επιδόματος ΔΕΝ περιλαμβάνονταν οι...

Εκπομπή ΕΤ3 Ζ. Σκούρας

Εκπομπή ΕΤ3 Ζ. Σκούρας

Για το πιο πολύπλοκο φαινόμενο που αντιμετώπισε ποτέ ο ανθρώπινος νους, το φαινόμενο της ζωής, μίλησε ο καθηγητής Γενετικής του ΑΠΘ κ. Ζαχαρίας Σκούρας στον δημοσιογράφο (και συνάδελφο) Κώστα Μπλιάτκα...

Ανακοίνωση της ΠΕΒ για Αλλαγές στους Οργανισμούς των Νοσοκομ...

Ανακοίνωση της ΠΕΒ για Αλλαγές στους Οργανισμούς των Νοσοκομείων

Aγαπητοί συνάδελφοι, συνημμένα έγγραφο που αφορά την "Τοποθέτηση της ΠΕΒ στις προτάσεις του Υπουργείου Υγείας για αλλαγές στους Οργανισμούς των Νοσοκομείων".

Συνεδρίαση για Επιτροπής Υγείας

Συνεδρίαση για Επιτροπής Υγείας

Συνάντηση της Επιτροπής Υγείας στα γραφεία της ΠΕΒ, Τετάρτη 15/2/2017 ώρα 4μμ. Ανακοίνωση σχετικά με την συνάντηση. Σχέδιο νόμου για αναμόρφωση νοσοκομείων.

Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής - Συζήτηση στη Βουλή

on 12 Ιανουαρίου 2017
Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής - Συζήτηση στη Βουλή

Συζήτηση στη Βουλή για το έργο της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής - Η ρύθμιση των σύγχρονων εφαρμογών της Γενετικής στον άνθρωπο. Δείτε το βίντεο της συζήτησης από την ιστοσελίδα της Βουλής.

Η "αποβολή" της Βιολογίας

Άρθρο στην εφημερίδα «το Βήμα» του κ. Σταμάτη Ν. Αλαχιώτη, καθηγητή Γενετικής, πρώην προέδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (22/5/2011).

Όλο και περισσότερο γίνεται αποδεκτό ότι αν ο 19ος αιώνας ήταν ο αιώνας της λογικής, ο 20ός ο αιώνας της φαντασίας, ο 21ος είναι ο αιώνας της Βιολογίας, της Βιοϊατρικής, της Βιοτεχνολογίας και μαζί µε τη μικροηλεκτρονική αποτελούν τους πυλώνες της επιστημονοτεχνολογικής προόδου, του σύγχρονου πολιτισμού µας. Από την εποχή που η διδασκαλία της Βιολογίας εστιαζόταν εν πολλοίς σε θέματα, όπως λ.χ. η μάθηση του φασίολου, έχουν περάσει μερικά «έτη φωτός», µε τη ζωή µας να έχει επηρεαστεί ολοκληρωτικά από την πρόοδο αυτή.

Χωρίς όμως τη σημαντική βιολογική γνώση και σκέψη, που πρέπει να καλλιεργείται στην κρίσιμη ηλικία του σχολείου, χωρίς οι μαθητές να έχουν ευαισθητοποιηθεί για τις στοιχειώδεις δυνατότητες των τεκταινομένων στον χώρο της Βιολογίας, δεν θα μπορούν να κατανοήσουν πλήρως τον κόσμο τους, δεν θα είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται τη σημασία των εφαρμογών της νέας γνώσης, δεν θα μπορούν να σχετίζουν το βιολογικό υπόβαθρο της ζωής µε το ανθρωπιστικό, δεν θα έχουν δηλαδή µια ολιστική αντίληψη της ζωής. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο ούτε η πολυπολιτισμικότητα που είναι κανόνας στο ελληνικό σχολείο και την κοινωνία της εποχής µας μπορεί να κατανοηθεί µε δυσάρεστες προεκτάσεις προς ρατσιστικές λ.χ. θεωρήσεις, ούτε η σημαντικότητα της προστασίας του κακοδιαχειριζόμενου περιβάλλοντος μπορεί να γίνει αντιληπτή.

Σε αυτή λοιπόν τη νέα εποχή η κάθε υποβάθμιση του μαθήματος της Βιολογίας στο σχολείο γυρνά πίσω το ρολόι. Γι’ αυτό χρειάζεται µια νέα ματιά στο μερίδιο των μαθημάτων, των φυσικών επιστημών στο σχολικό πρόγραμμα, χωρίς την υποβάθμιση κανενός, αλλά μέσα από µια χρυσή τομή µε την οποία μπορεί να βρεθεί η καλύτερη αξιοποίησή τους. Άλλωστε όταν στην Ευρωπαϊκή Ένωση παρατηρείται πρόβλημα στην προσέλκυση φοιτητών από τις φυσικές επιστήμες και γίνεται προσπάθεια αναβάθμισής τους, πώς μπορούμε εμείς να σκεφτόμαστε υποβάθμιση του συνδετικού κρίκου τους που είναι η Βιολογία στην οποία τα βιοχημικά και βιοφυσικά φαινόμενα είναι θεμελιώδη; Είναι αυτονόητο ότι κάτι πρέπει να γίνει για να µην πρωτοτυπήσουμε πάλι αρνητικά ως χώρα.

Δεν είναι ο χώρος αυτός ο κατάλληλος για την ανάπτυξη συγκεκριμένων προτάσεων, αλλά ένας αριθμός λ.χ. 5 υποχρεωτικών μαθημάτων είναι από τη φύση του αυθαίρετος. Χωρίς παιδαγωγικό-εκπαιδευτικό προβληματισµό και λύση το όλο σύστημα υποφέρει. Η παιδαγωγική διάσταση π.χ. που αφορά τη σημαντικότητα του μαθήματος της Βιολογίας στο σχολείο έγκειται στη συμβολή της ως σοβαρής παραμέτρου σύνδεσης, όχι µόνο φυσικών και χημικών φαινομένων µε τη ζωή, αλλά και κοινωνικών, ανθρωπιστικών κ.ά. σε µια ολιστική προσφορά και κατάκτηση της γνώσης. Η εκπαιδευτική διάσταση αφορά όχι µόνο τις μεθόδους διδασκαλίας και την επιλογή των περιεχομένων που δεν είναι επίσης του παρόντος, αλλά τον ελάχιστο απαιτούμενο χρόνο διδασκαλίας για να µη μιλάμε για µια αποσπασματική και κατακερματισμένη βιολογική γνώση που σύγχυση θα προκαλεί περισσότερο παρά μάθηση.

Ηχηρό παράδειγμα ένας πτυχιούχος βιολόγος από τις ΗΠΑ, ο οποίος ήρθε να εξεταστεί στη Γενετική στο πλαίσιο αναγνώρισης ισοτιμίας και αντιστοιχίας του πτυχίου του µε το πτυχίο Βιολογίας των ελληνικών πανεπιστημίων. Όταν όμως τον ρωτήσαμε το πιο απλό, αν ήξερε δηλαδή τους νόμους Μέντελ, του πατέρα της Γενετικής, µας αποστόμωσε λέγοντας ότι δεν τους γνωρίζει, διότι δεν είχε επιλέξει το μάθημα της Γενετικής στο Πανεπιστήμιο που είχε φοιτήσει! Ανάλογα θα συμβούν και µε τους μαθητές µας αν το σύστημα επιλογής ορισμένων μαθημάτων οδηγεί στην προσφορά και κατάκτηση κατακερματισμένης γνώσης, η οποία τελικά δεν συνιστά γνώση. Το ερώτημα λοιπόν είναι τι θέλουμε και είναι απλό. Οι έχοντες την ευθύνη μπορούν να βρουν λύσεις προτού «ανακαλύψουμε» πάλι εκ των υστέρων ότι έγινε λάθος.

Όπως γίνεται τόσα χρόνια π.χ. µε το κεφάλαιο της Εξέλιξης, το οποίο, εκτός ενός μικρού εισαγωγικού μέρους του που προστέθηκε πέρυσι, δεν βρίσκεται ολόκληρο στη διδακτέα και εξεταστέα ύλη των πανελλαδικών εξετάσεων, παρά και τις προσωπικές µας προσπάθειες όταν ήμασταν στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Όπως συμβαίνει και µε τη βιοηθική προσέγγιση των γενετικά τροποποιημένων οργανισμών, που προσφέρεται ακροθιγώς, χωρίς να συμβάλλει στη διαμόρφωση των αναγκαίων αξιών και στάσεων των μαθητών ως καταναλωτών-πολιτών για τα μεταλλαγμένα νεοφανή τρόφιμα. Η κατανόηση της ζωής όμως πρέπει να αντανακλά την προσπάθεια απόκτησης της απαραίτητης βιολογικής γνώσης για να καλλιεργηθούν αποτελεσματικότερα και οι ανθρωπιστικές στάσεις και αξίες και συνακόλουθα η ατομική, συλλογική και κοινωνική υπευθυνότητα, απαραίτητη, περισσότερο από ποτέ στην αντιμετώπιση της χαοτικής πορείας που βρίσκεται ο κόσμος µας και ιδιαίτερα η χώρα µας.

Πηγή: Εφημερίδα το ΒΗΜΑ

Θέσεις Εκπαίδευσης

ΠΜΣ «Δημόσια Υγεία» 2017-2018

20 Νοεμβρίου 2017
ΠΜΣ «Δημόσια Υγεία» 2017-2018

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΠΜΣ «ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ» 2017-2018 - ΠΑΝ. ΠΑΤΡΩΝ, ΤΜ. ΙΑΤΡΙΚΗΣ Αγαπητοί συνάδελφοι σας προωθούμε Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για φοίτηση στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Δημόσια Υγεία του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Πατρών για το Ακαδημαϊκό έτος 2017-2018. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων στη Γραμματεία του Τμήματος Ιατρικής: 15...

Θέσεις Εργασίας

13 Θέσεις εργασίας για Βιολόγους στον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων και...

14 Νοεμβρίου 2017
13 Θέσεις εργασίας για Βιολόγους στον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας (FAO)

Προκυρήχθηκαν θέσεις εργασίας με σύμβαση ορισμένου χρόνου για παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε τομείς ενδιαφέροντος αλιείας, υδατοκαλλιέργειας, περιβάλλοντος κ.α. στον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας. Συγκεκριμένα προκυρήχθηκαν 13 Θέσεις εργασίας για Βιολόγους στους τομείς: 1) Ιχθυολογία 2) Διαχείριση περιβάλλοντος και δασών 3) Μικροβιολογία 4) Βιο-ασφάλεια 5) Υδατοκαλλιέργειες Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων...

Επιμορφώσεις

Κατανοώντας την Εξέλιξη - Εργαστήριο για εκπαιδευτικούς με τον Κώστα Κ...

11 Δεκεμβρίου 2017
Κατανοώντας την Εξέλιξη - Εργαστήριο για εκπαιδευτικούς με τον Κώστα Καμπουράκη

Εργαστήριο για εκπαιδευτικούς με τον Κώστα Καμπουράκη με τίτλο: "Κατανοώντας την Εξέλιξη", θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 5 Ιανουαρίου 2018, στις 10:30 και έως τις 13:30 στη διεύθυνση: Θουκυδίδου 4, Αθήνα (Πλάκα). Το εργαστήριο αποσκοπεί καταρχάς στην παρουσίαση βασικών συμπερασμάτων από έρευνες οι οποίες αφορούν τα εννοιολογικά εμπόδια που δυσχεραίνουν την...

Ομάδα Εργασίας Φοιτητών

  • Ένας νευρικός διακόπτης για το φόβο

    Ένας νευρικός διακόπτης για το φόβο Ένας νευρικός διακόπτης για το φόβο Sarah Stanley Μετάφραση από: Μαρίνα-Σαββίνα Τσατσαλίδη (Marina-Savvina Tsatsalidi) – Φοιτήτρια Φαρμακευτικής, ΕΚΠΑ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). Όταν κάτι μας τρομάζει, θα πρέπει να παγώσουμε ή να το ερευνήσουμε; Η Sarah Stanley περιγράφει πώς οι επιστήμονες από το Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Μοριακής Βιολογίας (European Molecular Biology Laboratory) εξερευνούν τα μυστήρια του εγκεφάλου, προσπαθώντας να κατανοήσουν την αντίδρασή μας στο φόβο. (Πρόκειται για του Read More
  • Ανάμεικτες αισθήσεις: κατανοώντας τη συναισθησία

    Ανάμεικτες αισθήσεις: κατανοώντας τη συναισθησία Ανάμεικτες αισθήσεις: κατανοώντας τη συναισθησία Amanda Tilot Μετάφραση από: Νεφέλη Γαρούφη (Nefeli Garoufi) – Φοιτήτρια Βιολογίας, ΕΚΠΑ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). Πώς θα ήταν οι αριθμοί και οι μουσικές νότες, αν είχαν χρώματα; Οι άνθρωποι με συναισθησία βιώνουν τον κόσμο με αυτό τον τρόπο – και οι επιστήμονες προσπαθούν να βρουν το γιατί. (Πρόκειται για το άρθρο 'Blended senses: understanding synaesthesia' από το Scienceinschool, έχει δοθεί άδεια για Read More
  • Φως εν Ζωή: η χημεία του βιοφωτισμού

    Φως εν Ζωή: η χημεία του βιοφωτισμού Φως εν Ζωή: η χημεία του βιοφωτισμού Gianluca Farusi, Susan Watt Μετάφραση από: Αλέξανδρο Χαρωνιτάκη (Alexander Charonitakis) – Φοιτητής Βιολογίας, ΕΚΠΑ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). Εμπλουτίστε τα μαθήματα χημείας σας, παρατηρώντας το φαινόμενο του βιοφωτισμού. (Πρόκειται για το άρθρο 'Living light: the chemistry of bioluminescence' από το Scienceinschool, έχει δοθεί άδεια για μετάφραση και δημοσίευση από την ΠΕΒ) Οι εμφανίσεις του βιοφωτισμού, αποτελούν ένα από τα φυσικά Read More
  • 1
  • 2